Annons:
Etiketterböckertidskrifter
Läst 3273 ggr
Giema
2014-11-11 21:40

Böcker

Vill gärna ha tips på keramikböcker, Den ska va som en bibel… på svenska och nyare :)

Annons:
[davidskeramik]
2014-11-11 23:06
#2

Prismas keramikbok är jag personligen inte särskilt förtjust i.
Däremot är The ceramic bible jättebra, och det var ju just en bibel du sökte. :) http://www.dickblick.com/products/the-ceramics-bible-the-complete-guide-to-materials-and-techniques/
Vet ej om den finns på svenska.

En klassiker som verkligen håller måttet i vått och torrt är "Keramisk handbok" av Finn Lynggaard. Den kan dock vara lite svår att få tag på.

[LUV]
2014-11-11 23:35
#3

#2 jag har ingen aning hur prismas bok är, tänkte bara se om det var något i den stilen hen sökte! :)

Bo§e
2014-11-11 23:44
#5

Tips:  På bokbörsen (http://www.bokborsen.se/) finns just nu 5 st (!) exemplar av Finn Lynggaards "Keramisk Handbok"….

För den som är intresserad av vedugnar, vedbränning, Raku, Japan, Korea osv, vill jag rekommendera "A Potter's Book" av Bernard Leach.  En gång var detta den stora bibeln för de som intresserade sig för reduktionsbränt stengods och basala tillverkningsmetoder. Innehåller mängder av unik information.     Såg att det finns ett par exemplar även av den, på Bokbörsen.

Använd sajtens sökruta för att hitta dem.

🙂

Giema
2014-11-12 10:12
#6

Ser att både Prismas stora keramikbok och Keramisk handbok finns på biblioteket så jag ska kolla dem där, vill ju gärna bläddra innan nätköp. Keramisk handbok finns bara begagnad. Tack för tipsen. A Potters book vore väldigt intressant men på engelska, 324 kr.

Kollade Keramik tekniker och inspiration, verkar bra, författaren är visst fotograf numera.

Det jag vill ha är en bok med olika tekniker, bränningar och gärna lite recept eller lära om olika oxider, glasyrer m.m.

Annons:
Giema
2014-11-12 19:32
#7

Tyvärr går det inte att beställa varken Prismas bok eller Keramisk handbok typiskt. . Har ni något annat förslag? De böckerna hade varit perfekta. Min kurs bjuder nämligen på valfri bok för max 300kr.

Bo§e
2014-11-12 19:55
#8

Om du registrerar dig som kund hos Bokbörsen kan du beställa utan problem….bara att lägga i "korgen".

Giema
2014-11-14 07:47
#9

Tack för hjälpen! Alltid lika trevligt bemötande!

Upp till toppen
Annons: