Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1924 ggr
AnnikaMargareta
11/19/14, 10:17 PM

Färgkropp 27/8 körsbärsröd

Hej, är det någon som haft det här problemet förut eller vet vad som kan vara fel?Jag vil använda en färgkropp den ska bli rosaröd.  http://www.cebex.se/fargkropp278korsbar100gr-p-7064.html

jag har blandat den till ett prov med engobe med den stengodleran som jag har men efter glasering med en transparant blank glasyr ( 2209) så blev den bara vit. Visst är den blanka transparanta glasyren till höger i bilden? Efter skröj så var den rosalilaaktig. Men efter glasering så blev den som sagt vitgrå.

Jag har också blandat en prov med färgkroppen direkt i glasyren 2209 men det blev jättesvagt. bebisrosa.

 Måste jag byta till glasyr 1552(porslinsglasyr) tror ni  för att få engobeblandningen att fungera? Det har gått bra med 2209 med andra färgkroppars engober. 

Jag tog tyvär ingen bild på provbitarna som skulle vart körsbärsrosa skulle visat er annars.

Annons:
LenaR
11/20/14, 6:50 PM
#1

Om glasyrer och färgkropp kommer från Cebex skulle jag fråga dem. De vet vilka ämnen som kan krocka. Det skulle kunna vara så enkelt att du behöver mer färgkropp. Det går åt högre procent till engobe än glasyr. Hur mycket använde du?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[davidskeramik]
11/21/14, 11:16 PM
#2

Mer färgkropp och lägre temp i ugnen kan göra susen.
Färgkroppar bränner ofta bort vid högre temperaturer, och just röda färger brukar behöva en högre procentandel färgkropp för att bli starka.

AnnikaMargareta
11/22/14, 9:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

aha tack för tipsen har varit i verkstaden och tittat i mina anteckningar och för glasyren hade jag 2 kryddmått till 1 dl transparant glasyr det fungerade för den grå och den blå.Den gröna blev lite svag och den rosa syns knapt alls. När det gäller engoben måste jag nog ringa till cebex  tror jag för den var riktigt bra färg efter skröjen. Till engoben hade jag 15:2. 15 delar torr lera 2 delar färgkropp och så vatten till lagom konsistens och sila. Ja vet att man ska väga men min våg har för dålig nogrannhet för små vikter så jag kör på mitt sätt istället.

[qwertyu]
11/24/14, 7:24 PM
#4

Den färgkroppen vill ha Kalciumrika glasyrer..

Upp till toppen
Annons: