Annons:
Läst 1241 ggr
Rerum
2014-11-21 07:45

Missljud drejskiva

Jag har en Brent drejskiva som jag köpt för 10 år sedan. Den är väldigt lite använd och har stått oanvänd länge. Nu när jag satt igång med keramiken igen hörs ett gnisslande ljud hela tiden, särskilt när den går långsamt. Min man tror det är lagren som tagit skada av att den stått oanvänd. Vad göra då jag läser i instruktionsboken att lagren är "färdigsmorda" eller hur de uttryckte det. Är det någon som vet?

Annons:
Bo§e
2014-11-21 10:15
#1

Skall försöka ge litet "hjälp till självhjälp", så gott det går….

Analysera ljudet.  Om det rör sig om ett återkommande skrapljud, kan detta bero på att plastkåpan på maskinens undersida (den som täcker remmen och remskivorna) har halkat litet på sned, så att ett av hjulen nuddar kåpan. Detta är enkelt avhjälpt genom att lossa kåpans skruvar, och flytta den litet i sidled innan skruvarna åter dras åt.  

Om det inte är ett skrapljud, utan ett "gnissel", rör det sig då om ett hastigt "kvitter", eller hörs ett långsammare gnissel som återkommer en gång per talliksvarv..?   I det första fallet pekar gnisslet mot ett osmort motorlager.  Motorns lager kommer man bara åt genom att demontera motorn.    I det senare fallet handlar det om tallriksaxelns lager. 

Äldre Brent-skivor har "engångssmorda" lager, och en lagerenhet som inte går att ta isär.  Dessa känns igen på att drejtallriken är låst till axeln med en islagen "stålpinne", dvs ingen stoppskruv. Enda chanserna att återsmörja en sådan enhet, vore att 1: Sänka ner enheten i ett (företrädesvis varmt) oljebad, "snurra" då och då  och hoppas att en gnutta olja skall nå fram till lagren….eller 2:  Att försiktigt borra ett hål i enheten, mitt emellan lagren, och gänga fast en smörjnippel av "gammaldags" typ, och där trycka in fett.    

Nyare Brent-modeller kallas också "engångsmorda", men här har man ändå en chans att kunna demontera lagerenheten. Denna "nyare" typ känns igen på att tallriken sitter låst på axeln med en stoppskruv (som egentligen aldrig skall lossas, men vad har man att förlora…?) .  Den någorlunda tekniskt bevandrade kommer sedan att se låsringen som skall lossas, och åt vilket håll axeln skall pressas ur lagerenheten.  Därefter blir det lätt att smörja de två lagren.    Även sedan tallrikens stoppskruv lossats kan det ibland vara svårt att dra tallriken av axeln, och detta kan kräva värme (ganska ordentlig värme) för att få det att lossna, och vid återmontering kan det hända att tallriken inte längre sitter lika stadigt.   Därför borde jag inte rekommendera denna åtgärd till någon som inte vet PRECIS vad han/hon gör……är man det minsta osäker, bör man kanske tillämpa metoderna  "1" eller "2"  som beskrivs för den "äldre" modellen….   

🙂

Rerum
2014-11-21 22:36
#2

Tack Bosse för ett uttömmande svar. Min man är bonde och har skruvat på allt från tröskor till plogar så jag får kolla med honom vad han vågar göra.

Upp till toppen
Annons: