Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 11035 ggr
Else Nielsen
2014-11-21 20:35

Plattengobe.

Vill någon ge mig lite tips kring plattengobe? Till exempel hur tjockt läggar ni på? Hur tjock ska blandningen vara. Hur tar ni bort gammal flagnat engobe. Hur ofta byter ni plattengobe? Hur gör ni om glasyrspill ändå har gått igenom engoben och det blir grobar i plattan när man tar bort det. Bränner ni fast plattengoben före användning? I så fall vid vilken temp.? Tacksam för alla tips kring detta.

Annons:
LenaR
2014-11-25 18:59
#1

Om plattengoben ligger för tunt är risken större att glasyrdroppar går igenom, så det är bättre med för tjockt tycker jag. Vi tar bort engoben bara om plattorna ska vändas. Man behöver inte förbränna när man målat plattorna. Och gropar… Man får väl fylla igen dem med smeten. :-)


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[davidskeramik]
2014-11-25 22:43
#2

En liten roller är kanoners att applicera engoben med.

stefanandersson
2014-11-26 22:04
#3

Vid plattengobering föreslår jag att du skrapar bort flagor lite försiktigt med någon liten "spackelspade". Dessa kan även användas för att ta bort droppar om man har engoberat med passande tjocklek. Det som sitter fast hårdare kan man ta bort med en mejsel och en klubba och knacka längs med plattan med. Tänk gärna att du knackar inåt plattan så minskar risken att du av misstag knackar av ett hörn på sättplattan.

De svårare fallen kan man ta bort med tex en dremel och diamantkapskiva och om det inte räcker använda en vinkelslip med stenkapskiva. Spontant skulle jag säga att man bör undvika att göra stora hack även om glasyren verkar ha gått djupt ner i plattan. Fyll sedan ut "hålen" med plattengoben så som Lena föreslår. 

Tänk på att dammet inte är nyttigt och att skyddsglasögon är en mycket billig försäkring.

Det kan vara bra att ha plattor av lera med plattengobe på som man kan lägga under tester och vågade glasyrprojekt. Kan spara pengar och tid.

AnnikaMargareta
2014-12-14 11:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Får ställa en dum fråga angående det här med plattengobe? När det blir så här som på fotot att en bit av plattan fastnar på botten av muggen. ( framför katthuvudet)  Vad är det då som gått fel? Kan det vara för tjock eller för tunn plattenobe? Hjälper det att jag strycker ett lager plattengobe på objektet, under koppen,  nästa gång? All glasyr var borttorkad upp till den ljusblå kanten.

Tror ni det skulle fastna minde ifall jag beskickade botten så att den står på en cirkulär vals i stället för som då helt platt?

( Jag vet att utsidan på koppen är lite porig, jag var lite lat där och hade inte siktat engoben under så det behöver ni inte berätta ;-)   )

stefanandersson
2014-12-15 21:02
#5

Här är det något som "klistart" fast. Om all glasyr var borta så kan det varit något kvar sedan förra bränningen kanske? Kanske en glasyr som skvätt eller något annat missöde som du missade.

Jag skulle inte rekommendera att stryka koppen med engobe utan då är det bättre att du tar ett lager till på plattan men här är det nog inte det som är problemet. 

En tunn fals som skålen står på minskar såklart risken men å andra sidan när det händer riskerar du att bryta sönder den. I det här fallet bör det vara ganska lätt att bryta eller slipa bort så som jag beskrev tidigare för sättplattan.

AnnikaMargareta
2014-12-16 11:13
#6

Tack, det är så bra att den här sidan finns! Eg tycker jag det är snyggare med fals fast när man kör kopparna i diskmaskinen vill jag ha dem utan så att det inte bildas en vattensamling i försänkningen som man måste skvätta bort då man plockar ur maskinen

Annons:
ramjambam
2014-12-23 22:14
#7

En tips (kanske jag läste på den här sajten, kommer inte ihåg). När man ska knacka bort gammal plattengobe eller glasyr är det bra att lägga plattan på en EPS (frigolit) skiva. Då går den inte så lätt sönder.

IndieAnna
2015-08-26 12:56
#8

Köper man färdig plattengobe eller kan man blanda till en själv och i så fall vilket recept? Fick sättplattor till min nyinköpta begagnade ugn men med väldigt tunt målat plattengobe.

LenaR
2015-09-05 17:22
#9

Man kan köpa plattengobe. Blanda annars kaolin och aluminiumhydroxid, eller använd ren aluminiumhydroxid. :-)


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

IndieAnna
2015-09-05 17:35
#10

Till fråga: Ska man ha plattengobe på båda sidorna av sättplattorna även om man bara använder ena att ha grejerna på? Gör det plattorna mer hållbara? På de jag fick till min ugn var det väldigt tunt lager på ena sidan.

LenaR
2015-09-07 21:28
#11

Det är risk för flagor eller damm i glasyrbränningen om man har plattengobe på undersidan, så det är bättre med en ren sida på sättplattorna. :)


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

SuKe
2016-02-24 11:47
#12

Jag har precis köpt min första nya ugn och fick med platt engobe i pulverform som skall strykas på. Hittar ingenstans hur det pulvret blandas. Utgår från att det är med vatten (ljummet) tills det är en mjölk konsistens, eller är det för tunt? Något jag bör tänka på eller är det bara att blanda på pulver och vatten till mjölkkonsistens och sedan stryka på en 2-3 gånger? Tacksam för input😉

stefanandersson
2016-02-24 20:03
#13

#12: låter bra :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: