Forma och dekorera

Gjutningsproblem med Formsil och Liquifix

2014-11-26 10:11 #0 av: pupilla

Hej alla, nu är det dags för min första fråga i gruppen.

I våras försökte jag för första gången att gjuta i gipsformar. Blandade till egen gjutlera med soda och vattenglas och gjutningen gick perfekt!

När jag nu försöker gjuta med massa där jag använt Formsil och Liquifix (eftersom jag fått info om att sodan tär på gjutformarna) så fungerar det inte alls. Leran släpper inte från formen utan delas i skarven när jag försöker öppna. Det går dock bra att dra loss leran sedan, den sitter inte helt fast i formen.

Kan det här bero på att jag tidigare använt soda och vattenglas och att rester från det fäster den nya gjutleran vid formen? Eller är det helt enkelt kinkigare med proportionerna med de moderna ställmedlen, så jag fått i för mycket och att det då inte släpper formen?

Jag är tacksam för tips, är det någon som har en idé?

Anmäl
2014-11-26 10:45 #1 av: pupilla

Eller är det så enkelt som att jag har en annan lera? Nu använde jag Witgertlera (11), i våras K148.

Anmäl
2014-11-27 07:42 #2 av: attis kakelugnar

Prova m lite lite ättika. Halv tesked.

Anmäl
2014-11-27 19:36 #3 av: pupilla

Tack för tipset, nu går det bättre! Det är inte lika lätt som förra gången, men det är bara ett fåtal som spricker i skarven nu. Ska prova med K148 igen och se om det går ännu bättre.

Anmäl
2015-09-14 15:10 #4 av: drake3

Hej!
Jeanette i Kil här. Jag har levt på att göra sådan keramik i formar. Jag har massa formar å hyfsat kunnande. Vi bor båda i Kil så hör av dej . 0703762091😉

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.