Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 2255 ggr
pupilla
2014-11-26 10:11

Gjutningsproblem med Formsil och Liquifix

Hej alla, nu är det dags för min första fråga i gruppen.

I våras försökte jag för första gången att gjuta i gipsformar. Blandade till egen gjutlera med soda och vattenglas och gjutningen gick perfekt!

När jag nu försöker gjuta med massa där jag använt Formsil och Liquifix (eftersom jag fått info om att sodan tär på gjutformarna) så fungerar det inte alls. Leran släpper inte från formen utan delas i skarven när jag försöker öppna. Det går dock bra att dra loss leran sedan, den sitter inte helt fast i formen.

Kan det här bero på att jag tidigare använt soda och vattenglas och att rester från det fäster den nya gjutleran vid formen? Eller är det helt enkelt kinkigare med proportionerna med de moderna ställmedlen, så jag fått i för mycket och att det då inte släpper formen?

Jag är tacksam för tips, är det någon som har en idé?

Annons:
pupilla
2014-11-26 10:45
#1

Eller är det så enkelt som att jag har en annan lera? Nu använde jag Witgertlera (11), i våras K148.

attis kakelugnar
2014-11-27 07:42
#2

Prova m lite lite ättika. Halv tesked.

pupilla
2014-11-27 19:36
#3

Tack för tipset, nu går det bättre! Det är inte lika lätt som förra gången, men det är bara ett fåtal som spricker i skarven nu. Ska prova med K148 igen och se om det går ännu bättre.

drake3
2015-09-14 15:10
#4

Hej! Jeanette i Kil här. Jag har levt på att göra sådan keramik i formar. Jag har massa formar å hyfsat kunnande. Vi bor båda i Kil så hör av dej . 0703762091😉

Upp till toppen
Annons: