Material - leror mm

porslinss gjutmassa 401

2014-12-01 21:02 #0 av: kinnekulle

Det var ganska länge sedan jag gjöt i porslin...men jag har några påsar 401 porslinsgjutmassa...kommer dock inte ihåg hur mycket ställmedel jag blandar i..någon som vet...tar tacksamt emot tips...tror att jag blandade i vattenglas å något mera sist...men tror att det finns andra saker nu...ringde leverantören...men tyvärr massan utgått så det fanns ingen hjälp att få..'

.

Anmäl
2014-12-01 22:40 #1 av: Bosse Cebex Gbg

Blandningen beror på vilket ställmedel du väljer.  Jag hittade två gamla recept....ett för ställmedlen Giessfix & Dolaflux, och ett annat för ställmedlet "SP".  Recepten är skrivna för 100 kg pulver, så man får ta till miniräknaren och vara noggrann: 

Recept 1:    401W:   100 kg  -  Vatten:   35-36 liter  -  Giessfix: 270 gram  -  Dolaflux:  50 gram. 

Recept 2:   401W:   100 kg  -  Vatten: 46,5 liter  -  "SP":  90 gram.

Inga garantier....den lokala vattenkvaliteten m.m. kan spela vissa spratt, men dessa recept ligger i alla fall nära "sanningen".....  Ler

Anmäl
2014-12-02 00:34 #2 av: kinnekulle

Tack snälla Bosse:-))

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.