Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1410 ggr
mullvade
2014-12-02 08:56

elementstrul

Finns det något bra man kan göra när ugnselementen börjar krypa ur sina spår. Jag har en relativt ny ugn. Har bränt ca 45 ggr i stengodstemp. Sista bränningen släppte ett element fullständigt på ett ställe, när en märla hoppade loss och elementet sackade ner mer än 1 dm utanför spåret det normalt ligger i. Det ligger alltså i en stor slinga där märlan skulle varit. Jag vet att det är vanskligt att röra elementet och försöka få det i någorlunda läge igen, men som det nu är kommer det förmodligen att töja sig väldigt mycket i varje bränning för att, som jag befarar snart gå av. Kan jag göra något?

Annons:
Solhem
2014-12-02 12:15
#1

Du kan värma elementet med gasolbrännare eller värmepistol, jag brukar använda värmepistolen. Sen nyper du ihop slingan med en tång - spetsig - så att du kommer åt. Pilla in slingan i spåret igen och sätt dit märlan. Det har funkat för mig  att göra så.

Mullvaden
2014-12-02 20:53
#2

Om nu elementet skulle gå sönder när jag grejar med det, finns det något jag kan göra då för att laga det?

Mullvaden
2014-12-04 13:08
#3

Tack för svaret på min första fråga. Nu har jag värmt och tryckt ihop elementen, puttat in slingorna och satt nya märlor. Allt verkar ok hittills. Nu återstår bara bränningen..

Kissinger
2014-12-05 23:40
#4

Hoppas att du fick tag i märlor av rätt sort. Det fick tyvärr inte jag i somras med följd att en bit element och tegel brann upp med ganska stora reparationskostnader som följd.

Upp till toppen
Annons: