Annons:
Läst 1513 ggr
Eva Danielsson-Lind
2014-12-02 19:03

Värmeslingor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har problem med min gammal ugn o automatik. Den stänger av innan inställd topptemperatur är uppnådd. Mätt på slingorna, de 2 i mitten ( totalt 6 slingor ) har dubbelt så högt motstånd som de andra. Så jag antar att dessa bli varmare. Några idéer? Automatiken som strular el ugnen eller båda? Skickar en dålig bild på den gamla automatiken. Tacksam för idéer!

D-Lind

Annons:
Record
2014-12-02 23:08
#1

#TS

Först, kanske får du kolla att spänning och alla faser finns med (vid 3-fas anslutning)  att det kan vara mätfel är möjligt.

När elementens motstånd ökar, blir strömmen lägre och temperaturen oxo.

Dubbelt motstånd i element av  samma längd är inte troligt, men lite variation kan det vara. Är elementen utbytta någon gång ? Vid vilken temperatur bryter den? Styrs bränningen av tidskretsar eller temperaturkurva?

Eva Danielsson-Lind
2014-12-03 20:44
#2

Tack för svar! Två slingor i mitten är bytta dvs en krets ser ut att vara nyare än de som är uppe och nere. Högre motstånd på dom i mitten. Jag tror bränningen styrs av temperaturen. Jag ökar effekten allt eftersom bränningen fortgår. De sista timmarna med full effekt. När jag kollar temperatur genom att vrida temp. reglaget slår ugnen av och vill sedan inte värma upp igen trots att jag provat med all slå av och på strömmen.

D-Lind

Bo§e
2014-12-03 21:04
#3

Om du efter temp.kontrollen vrider temp.reglaget till ett värde som är högre än den temperatur som råder i ugnen, borde den starta igen.  

SA-4:orna brukar vara driftsäkra, men de börjar förstås bli gamla vid det här laget.  För service, ring Thore Lundqvist ( 076-3297324 ) eller maila: thore@havsvik.nu

Upp till toppen
Annons: