Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 7763 ggr
Angelika Bergman
2014-12-06 17:36

Glasyrbränning

Hej!

Ska göra en glasyrbränning (som jag haft otur med tidigare, se nedan) och det jag ska bränna är grå lera från Cebex (WMS 2002GG med 20% 0-0,2 mm chamotte, max bränntemp 1250 C) med en transparent glasyr (också från Cebex) som heter 2209 (temp1220-1280 C). Jag har brännt den i 1220 och 1230-1235 men utan att den smält ut ordentligt. Den blir sidenblank, dvs inte helt högblank. Ska man ha utjämning? Vågar jag bränna i 1245-1250 C utan att det händer något med leran? Hur ska brännkurvan se ut? normalt skröjar jag 120 C/tim upp till 560 grader och sedan fullt och glaserar 240 C/tim upp till 560 och sedan fullt.  Nu ska jag låna en stor ugn och bränna i och hon som har den kör alltid upp ugnen långsamt, typ 100 C /tim upp till 600 C när hon glaserar. Har detta någon betydelse? ska jag köra upp den snabbt eller långsamt? Tacksam för snabbt svar!

De första proverna jag gjorde på denna lera med transparent glasyr, använde jag en glasyr som gick att bränna både i lergods och i stengodstemperatur. Gjorde en provbränning som blev helt perfekt högblank. Jag fyllde en ugn och allt blev förstört. Jag fick fullt med öppna blåsor över hela godset. De var riktigt vassa. Då fick jag rådet att skröja med lång utjämning så att alla orenheter skulle försvinna ur leran, men detta hjälpte inte. Någon sa att det ser ut som att det kokat och en annan sa att det inte var utsmält?!?! Jag lade ner den glasyren och prövar nu en ren stengodsglasyr, men som ni ser ovan, så verkar det som om den inte smälter ut förrän vid högre temperatur, men där har jag ju lerans maxtemp  som begränsar.  Tyvärr har jag redan massor med skröjat gods (större beställning) som nu ska glaseras, annars hade jag nog gjort en annan kombo lera/glasyr. Så jag måste lösa det! Det verkar som om den där sk "granitleran" är svår ihop med transparent glasyr.

Annons:
Bo§e
2014-12-06 17:53
#1

Ja, det kan vara så enkelt att just 2209 inte trivs med den grå leran.   

Gamla beprövade "015" (best.nr 235015 ) brukar fungera fint.

Angelika Bergman
2014-12-07 12:49
#2

Tack, det är det jag misstänkt. Har prata mycket med Cebex i Malmö och de har varit hjälpsamma, men har inte rådgivit mig att pröva "015". Ska göra det! Tack för tipset!

Leramani
2014-12-07 18:36
#3

Bosses tips skulle väl kunna samlas ihop till boken Bosses bästa , en klar storsäljare till keramikfantaster.

De Lapsus Resurgam

AnnikaMargareta
2014-12-07 20:17
#4

skriver en liten text här så att jag får den sparad i min lista eftersom jag använder  2209 dock ej på samma sätt-> man vet inte vad man får för sig att prova framöver

Kissinger
2014-12-07 22:29
#5

Jag skulle absolut köpa Bosses bästa…..

Angelika Bergman
2014-12-09 22:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#6

Har nu brännt den grå leran enligt mitt tidigare inlägg i 1240 Cm 10 min utj med skitdåligt resultat. Leran har bubblat sig. Käglorna jag satte med en 6a (1222-1243) och en 7a (1239-1257) hade smält ner helt. Bifogar foton. Jag tycker det verkar som om ugnen varit uppe i över 1260 C. Har jag tolkat käglorna rätt? ( är inte så bra på det) Vad tror ni?

Annons:
Bo§e
2014-12-10 02:04
#7

Ja, de där blåsorna är definitivt överbränningsblåsor.   Kägelresultatet pekar också i samma riktning.

Vill inte vara tjatig här i forumet , så ni som läst detta 1000 gånger tidigare 😴, hoppa över följande stycke:     

Temperaturen (dvs °C) har aldrig varit över 1240°C.   Värmearbetet, dvs temperatur/tid, har däremot sett till att du fått ett resultat som i värmemängd överstiger vad leran tål.  

Eftersom man inte utan vidare kan höja ugnens effekt och göra den snabbare, är det enda raka att sänka programmets temperatur ytterligare litet grand.  Prova med 1225-1230°C nästa gång, så kanske kägla 7 stannar vid "kvartövertre", vilket torde vara ungefär lagom för den här leran.

🙂

Angelika Bergman
2014-12-10 15:46
#8

Tack Bosse för snabbt svar! Vad menar du med att temperaturen inte varit över 1240? Hade jag klarat det om jag inte haft någon utjämning? eller kört upp ugnen snabbare? Vad jag förstår så har det också betydelse om ugnen är helt full eller inte. Dvs det blir varmare med mer massa i ugnen, eller? Om jag nu sätter temp på 1225 C nästa gång, ska jag ha någon utjämning då? och hur ska brännkurvan se ut? dvs hur snabbt tycker du att ugnen ska gå upp i temp?

Bo§e
2014-12-10 16:20
#9

Om du ställer programmet på 1240°C och programmet fullföljs, blir temperaturen inte högre än de 1240 graderna.  

Men beroende på hur snabbt eller långsamt värmen stiger mot slutet av bränningen, kan resultaten variera betydligt, inte pga själva temperaturen (som vi ju har bra koll på), utan pga den värmemängd som tillförs godset, och där tiden spelar roll. 

Om värmestegringen är långsam mot slutet av bränningen, kan man lätt få resultat som motsvarar en betydligt högre temperatur än den maxtemp. som man lade in i programmet.  Man kan t.ex. få kägla 9 att falla vid 1200°C om man skapar rätt förutsättningar för det….dvs ger sintringsprocessen den tid den behöver för att det skall hända.  

På din bild har kägla 7 mer eller mindre kollapsat helt, trots att bränningens temperatur aldrig varit över 1240°C.   Det är inget "fel", men du måste ta hänsyn till det. Det tyder på att din ugn har en tröghetsfaktor som åstadkommer just detta resultat. (Inget konstigt, alla ugnar fungerar så här i varierande grad).   Eftersom ugnens effekt inte kan höjas, får du gå den andra vägen, dvs genom att sänka topptemperaturen ytterligare en bit för att kompensera för tidsfaktorn

Vi måste skilja mellan temperatur och "värmemängd".  Käglor visar just denna skillnad, och det är därför direkt missledande att betrakta käglor som enbart "temperaturmätare".     

🙂

Ride84XL
2014-12-10 17:38
#10

Vad jag förstår så hade man ju 10 min utjämning också. Under utjämning tillförs ju en väldigt stor värme-mängd på kort tid då man ligger still på maxtemp (där värmearbetet går som allra fortast) under en tid. Man kan ju prova att ta bort utjämningen så kanske man kan ställa automatiken på 1240 utan problem - går man tillräckligt sakta sista graderna till maxtempen (oavsett det beror på att ugnen har klen effekt eller att man med flit ställt det så) behöver man ju inte utjämna, då godset ändå får tid på sig att värmas upp jämnt.

Jag har det extrema åt andra hållet då jag byggt en ugn som lätt kan stiga 8°C per minut sista biten upp till 1280°C. När jag testkörde med en kägla 10 så hade den inte ens böjt sig synligt när jag nått 1280. Men sen stannade jag kvar på den tempen - och efter 20 min såg den nästan ut som vänstra käglan på bilden. Det visar på tidsfaktorns betydelse och hur fort värmearbetet går under utjämning på 60°C/timme-värdet (det värdet är 1285°C för Orthon 10 och 1239°C för Orthon 7)

Bo§e
2014-12-10 18:05
#11

Jo, Ride84XL, du har alldeles rätt.  Utjämningstiden räknas förstås också.  Jag nämnde den inte pga att problemet blir mer lättbegripligt och hanterbart om man bara laborerar med en faktor (dvs topptemperaturen) när man trimmar in ugnens beteende.

Kissinger
2014-12-10 21:46
#12

Oj, Bosse, den där förklaringen skulle jag vilja kunna skriva ut. Vi är några som skulle behöva den där kunskapen. Nu fotade jag din text för att ta med till min verkstad.

Leramani
2014-12-10 21:58
#13

Jag sa ju det. SAmla ihop alla bosses svar till Bosses Bästa.

De Lapsus Resurgam

Annons:
Angelika Bergman
2014-12-10 22:42
#14

Ångrar mig att jag brände innan jag slängde ut frågan här! Mitt problem var ju också att det inte var min egen ugn… Jag lånade en stor ugn som jag i stort sett fyllde och det verkar ju också ha betydelse för värmeutvecklingen eller ? Förstår inte riktigt hur käglorna visar skillnaden mellan temperatur och värmemängd?Diskuterade med ägaren vilken Brännkurva vi skulle ha och jag tyckte att den kurva hon brukar ha var för långsam, så vi höjde till 150 C/tim till 600 C och därefter 200 C/tim upp till 1240. Hon sa dessutom att ugnen brände 13 grader lägre än temp visade varför den sattes på 1253 (för att bli 1240), vilket jag inte egentligen förstod men" köpte". Har jag förstått det hela rätt om jag säger att jag förmodligen hade kunnat undvika överbränningen om jag hade kört utan utjämning OCH/ELLER kört upp ugnen snabbare? Vilket, hade jag ju fått provbränna mig fram för att veta. Hmmm skulle behöva gå en glasyrkurs. Bosse, jobbar du på CEBEX i Göteborg? Har ni glasyrkurser?

Bo§e
2014-12-10 23:04
#15

På sluttampen, från (säg) 1150°C och uppåt klarade ugnen troligen inte de begärda 200 graderna per timma, utan "gjorde vad den kunde" den sista biten, vilket var det som bestämde bränningens resultat, som ju tyvärr blev en aning i "överkant" för de saker du brände.   

Om du hade hade plockat bort utjämningstiden hade säkert resultatet blivit något bättre, men det är tveksamt om enbart den åtgärden hade räckt som kompensation. Kan man inte öka hastigheten på slutet (vilket man oftast inte kan), får man i stället sänka topptemperaturen litet grand för att få "värmemängden" att hamna någorlunda rätt.

Din sista fråga:  Jag är numera pensionär…🙂

Record
2014-12-10 23:21
#16

Lite OT

Redan de gamla Grekerna…. Har ni hört det förut?

Jag är där nu för att bilda mig en grund för problemen vid bränning av lera, tror att det är fler parametrar som gör att många får problem, men samtidigt insuper ja all kunskap från Er för att senare kunna hänga med i trådarna, tills jag får låna en ugn för min reglerutrustning.

Bosses ord om "värmemängd" väger tungt, jämte keramikerns otålighet att snabbt få se ett resultat, sabbar nog många bränningar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Det_antika_Greklands_keramik

Ride84XL
2014-12-11 11:13
#17

Jäkligt snyggt med det dom där gamla grekerna gjorde. Dom använde ju keramik som underlag att måla på också. Men det är ju bra för oss i modern tid också då vi fått en massa information den vägen - få grejer bevaras ju så väl som keramik

Men, varför vänta på att få låna en ugn? Är det inte bättre att bygga en egen - eller köpa billigt en gammal som elementen ändå behöver bytas ut på. Då kan man ju få en mycket bättre (snabbare) ugn med mer effekt i förhållande till storleken - och man kan ju även dimensionera och placera elementen så det fungerar bättre med den typ av reglering/matning man tänkt använda.

Record
2014-12-11 12:08
#18

#Ride84XL

Har ju en "Pottmakare" i min närhet, och den får ja låna, för att förbättra (?) men den är upptagen för jobb fram till jul. Styrningen har jag grepp om men hur ugnarna användes ser ja att det är stora avvikelser i mängden gods  och dess placering i ugnen som TS nämnde, där finns mycket att göra liksom Bosse's ord om värmemängd och gränser i temperatur. Grekerna kunde en del men deras språk kan ja inte mer än de tecknen jag använt i matematik o elläran. Jag följer alla inlägg här tillsammans med teorier från min närhet, som säger "Vad gör man inte för konsten" ??

Record
2014-12-14 12:13
#19

# Angelika Bergman

Läser din text:" Jag fyllde en ugn och allt blev förstört. Jag fick fullt med öppna blåsor över hela godset."

Skulle gärna vilja veta  hela vikten( ungefär ) av hela din förstörda körning, för att bilda mig en uppfattning, i relation till din första provkörning?

Upp till toppen
Annons: