Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1908 ggr
Sus59
12/8/14, 5:08 PM

Glasyr i gasugn

Hej!

Har blivit med gasugn - ingen aning om hur det fungerar :-)

Antar att jag kan bränna glasyr - nästan som om det var en vanlig Raku bränning (fast  Raku ugnen är det ju redan full sprutt på) . Dvs köra igång gasen fullt upp till ca 1000 grader och sen utjämna 30 minuter till 1 timme  för att  sen slå av gasen och vänta på resultatet.  Eller?

Om man vill köra reducerad bänning - stryper man då frånluften (lägger över hålet i locket) - eller syreblandningen i gasen (hålet vid bränaren)? Om man stryper frånluften hur vet man att man inte stryper för mycket?

Att skröjbräna i en gasugn verkar dyrt - då bränntiden är så mycket längre - antar att här lönar det sig att bättre med en vanlig elugn (som jag inte själv har idag) - Någn som jämfört kostnaderna mellan gas och el?

Tacksam för all information och glada tillrop!

Annons:
[qwertyu]
12/8/14, 7:43 PM
#1

vet inte hur den funkar men en liten gasugn 300l brukar det bli en liten slönt över på en p19 tub som räcker till en skröjbränning efteråt. körde själv på en p19 till en bränning fick stå i varmt vatten under bränningen för att inte bli isbildning på flaskan då tappar den tryck.. reducerar gör du genom att stänga för lite för rökgaserna… vet inte vilken ugn du har vissa av dom atmosfäriska brännarna  e svåra att styra och få jämn reduktion inne i ugnen.. bäst e att ha luft-gas tryck skiljt åt.

[rolnor]
12/11/14, 6:20 PM
#2

Jag råder dej att ta kontakt med tillverkaren eller skaffa en manual eller få upplysningar av säljaren, du måste ha grundläggande kunskaper i handhavandet innan du bänner, lycka till!

Bo§e
12/12/14, 2:33 PM
#3

#2:  Instämmer….!

Dessutom:  Ordna så att du får delta i någons gasbränning, så lär du dig massor.

Upp till toppen
Annons: