Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1586 ggr
Månvind
12/13/14, 6:06 AM

ugn som "fastnar"

Min ugn har på senaste tiden börjat "fastna" på 670 alternativ 1200 °C i uppvärmingsläge. Är det termoelementet eller automatiken som behöver bytas? någon som vet?

Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail. /R.W.Emerson

Annons:
lenaol
12/20/14, 10:18 AM
#1

Har samma problem med min automatik och fick rådet från där jag köpt att programmera om.

Record
12/21/14, 12:29 PM
#2

Om automatiken kallar på mer ström från elnätet. kan det vara elementbrott eller saknas en fas i elnätet, när den "fastnar på 670". Hur får du den att gå till 1200? Och gör den det, är det säkert fel i automatiken som du säger. Kan du köra ugnen manuellt, kan du utesluta elnätsfelen.

Bo§e
12/21/14, 1:51 PM
#3

När den "stannar", menar du då att den stänger av…?…eller ligger den kvar och "utjämnar" på 670 eller 1200°C …..?….eller ligger den och "segar" kring de temperaturerna utan att stänga av…?

Månvind
12/22/14, 9:53 AM
#4

den stannar på tempen och ligger och segar. har då kört skröjprogram 980°  alternativt stengodsglasyr 1220- 1280°.  men det är bara ibland den fastnar- oftast går den klockrent.  misstänker att det är dags att byta automatik.

Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail. /R.W.Emerson

Record
12/22/14, 9:57 AM
#5

#4

Lutar åt att det är automatiken som strular, vad heter den?

Bo§e
12/22/14, 10:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Rutinkoll innan du byter automatik: Kolla om kontaktorn är försedd med störningsskydd.

En ej avstörd kontaktor kan störa ut de s.k. P.I.D-parametrarna som ligger inlagda i de flesta moderna automatiker.  Dessa parametrar ger ugnen ett stabilt beteende när den närmar sig omslags- eller topptemperaturer.   Störningar av det slaget kan ge precis de symptom som du beskriver.

Ett störningsskydd kostar ett par tior och monteras på några minuter.

Kolla detta innan du går vidare. Det kan vara så enkelt….

Annons:
Record
12/22/14, 3:14 PM
#7

# Bosse Cebex

De har du allt rätt i, RC Rifa "0,1µF 600V" bör det vara, eller en s.k Ge-Mov fungerar oxo. vet du vilken automatik detta är? Fin teckning du gjort Bosse.

Månvind
12/22/14, 6:31 PM
#8

Tack! Du är fantastisk Bossse!! Jag ska se efter! :-)

Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail. /R.W.Emerson

Upp till toppen
Annons: