Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 16237 ggr
mariahagman
2014-12-14 09:26

Lergods i diskmaskin

Hej! Jag vet att man brukar säga att man inte kan diska lergods i maskin men jag har alltid diskat min lergods i maskin och dessutom kört i micro utan att något hänt. Vad beror det på?

Annons:
Record
2014-12-14 12:02
#1

Är det egentillverkat lergods, är det bara att gratulera till fina arbeten.

mariahagman
2014-12-14 13:33
#2

Ja det är egentillverkade lergods alster. Hur menar du? Vad gör jag rätt för att det fungerar?

Bo§e
2014-12-14 14:15
#3

Har inte längre någon diskmaskin, men på den tiden jag hade, körde jag massor av lergodsföremål i den.  Glaserat och oglaserat, regelbundet och under lång tid - och fullständigt utan problem..!

Däremot får man räkna med att guld- och platinadekor, samt porslinsfärger ("enamels") och dekaler i längden far ganska illa i maskindisk.  Det kan vara detta som är upphovet till myten att man inte skulle kunna maskindiska lergods.  För visst går det..! 🙂

Keraleij
2014-12-14 14:19
#4

Har också alltid maskindiskat lergodset som jag tidigare gjorde. En sak att tänka på dock: om undersidan är oglaserad, så har godset sugit till sig vatten. Sätt det inte på en känslig yta då…

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Record
2014-12-14 15:11
#5

#2 mariahagman

Om det är dåligt brända föremål, vittrar de nog sönder, i diskmaskin, och i micron "sprängs" de sönder om de innehåller för mycket vatten inne i godset.

Min fråga var att utforska hur mycket vatten dina två olika körningar innehöll. Om ja får din ugns anslutningsdata (Tre-fas eller en-fas ?) samt märkeffekten (kW)  på din ugn och tiderna du körde är jag tacksam, för mina uträkningar.

Bo§e
2014-12-14 15:48
#6

kajsa_h:  >> om undersidan är oglaserad, så har godset sugit till sig vatten. Sätt det inte på en känslig yta då… >>

Jovisst, oglaserad skärv blir förstås "våt" i diskmaskinen……men inte våtare än om sakerna legat i en gammaldags diskho och handdiskats….i båda fallen kan man få en och annan fuktig fotring etc, om föremålen inte fått torka tillräckligt före användning.

Jag har inte någon känsla av att diskmaskinen skulle tillföra mer problem än vanlig handdisk.  Lergodsglasyrerna brukar normalt tåla maskindisk fint.   

Undantaget är då, som sagt, vissa dekorfärger, dekaler och annat som ligger utanpå glasyren och som är påbrända i lägre temperatur, vilka kan vara mer eller mindre känsliga för maskindiskmedlet.

Annons:
abbis
2014-12-15 19:20
#7

Men handlar det inte lite mer om maskindiskmedlet som är starkt  samt att det tar ett tag innan det händer saker med lergodset ..Jag upplever att glasyrer krackar och släpper när det mättas med starkt frätande vatten  men att det tar en stund..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

stefanandersson
2014-12-15 21:01
#8

Jag diskar mycket i diskmaskin och tror mig förstå att mitt eco-program är ganska skonsamt (inte bara för miljön). Har antagit att det har och göra med att den diskar med lägre temperatur men vet inte om det är sant.

Bo§e
2014-12-15 22:29
#9

Som sagt, mina erfarenheter är allt igenom goda, men förnuftet säger att det måste finnas en och annan glasyrsammansättning som inte trivs bra med maskindiskmedel….men det gäller förstås både lergods och stengods.

Jag minns ett konsumentprogram som sändes i TV för många år sedan, där man testade hushållsporslin av många sorter, både svensktillverkat och importerat.  Där upptäckte man faktiskt ett antal högbrända glasyrer som var rena katastrofen i kontakt med maskindiskmedel. Jag vill minnas att de flesta var matta, eller "icke blanka" glasyrer.  Det är m.a.o. ingen självklarhet att hög bränntemperatur garanterar maskindisktålighet.

No32
2014-12-17 12:56
#10

Har "halvglaserade" skålar i röd lergods som jag använder flitigt själv eftersom dom inte går att sälja. Diskas endast i maskin - inget problem. 🙂

Upp till toppen
Annons: