Annons:
Etiketterkeramikerutställningargalleriereldskulptur
Läst 4463 ggr
pyromanen
12/26/14, 11:13 AM

Nina Hole

Har sett bilder och läst om Nina Hole och hennes husliknande brinnande saker på många ställen, men aldrig riktigt förstått om hon bygger med tegel och sen har eld i som effekt eller om hon bygger i lera och "bränner" sakerna genom att elda i dom? Någon som vet?

 http://www.ninahole.com/fire/Watershed%20Centre%20for%20Ceramic%20Arts,%20Maine,%20USA,%202010/pages/image1.html

  • Redigerat 6/20/23, 10:31 AM av Ulla
Annons:
Ulle
12/26/14, 1:30 PM
#1

Jag tror att hon bygger lerskulpturer och sedan bygger in dem i en tillfällig ugn av keramiskt fiber. Sedan bränns eldskulpturen på natten för största möjliga effekt. Har bara sett bilder på nätet men jag skulle gärna vilja se Nina Holes eldskulpturer i verkligheten.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

MariasKeramik
12/26/14, 2:58 PM
#2

Hej allihop! Jag har just sträckläst min nya julklappsbok "Paper clay" om alla de fantastisk egenskaper papperslera har (för skulpterande, inte för drejning). Alltså lera med pappersfibrer inblandade. Den kan behandlas på ett helt annat sätt än vanlig lera. Man kan tex låta delar torka helt, och sen bygga vidare med blöt lera helt utan problem och man kan snabbtorka den i värme om man vill.

Och det finns en bild på "Flaming house" av Nina Hole. Så  "hemligheten" är alltså att hon använder papperslera som tål betydligt tuffare behandling än vanlig lera.

I teorin låter papperslera helt fantastikt. Är det nån som provat i verkligheten?

God Jul och GottNytt År till alla!

Ulla
12/26/14, 3:47 PM
#3

#0

Det är skulpturen som är själva ugnen som byggs upp av speciellt utformade byggstenar av lera. Men hon startar med ett lager av fiber runt om som sedan tas bort när man fått upp temperaturen. Det ser verkligen spektakulärt ut på de bilder man sett.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

j-aan
12/26/14, 7:37 PM
#4

Nina bygger en eldstad av eldfast sten. På den bygger hon sin skulptur som är ihålig och fungerar som skorsten. Skulpturen täcks sedan med keramisk fiber och eldas sedan till så hög temperatur att allt glöder. När färgen är orange-gul tas fibern bort. Detta sker alltid när det är mörkt ute. Det är ett fantastiskt skådespel att se den glödande skulpturen sakta svalna. Har haft turen att få se detta ett par gånger. I Coll Minogues bok Slab-built Ceramics kan du se mer om Ninas eldskulpturer.

pyromanen
12/26/14, 8:08 PM
#5

ah! då förstår jag bättre. Tänkte det var väl våldsamt att elda direkt i skulpturen. Kan tänka mig att det är mäktigt, man anar nästan det av bilderna som finns på nätet och i böcker!

Ulla
12/26/14, 11:43 PM
#6

Aha, då har jag missförstått det hela litet. Jag trodde att även den nedre delen,  ugnsdelen, var i samma lera. Men förstår att det nog inte skulle gå.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Ride84XL
12/26/14, 11:56 PM
#7

Kul grejer - just glöden är ju en av dom grejerna jag tycker är coolast. Området ca 600-1250 täcker ju verkligen hela övergången från rött till gult. Högre upp i temp blir det ju bara en långsam övergång mot vitt, men ljusstyrkan ökar väldigt snabbt (det är bra som extra säkerhet mot överhettning också ifall tempsensorn skulle gå sönder och visa fel vid hög temp, på väg upp - det har hänt mig en gång)

L.A.E
12/27/14, 10:19 AM
#8

Som  #4 j-aan  beskriver så har hon eldfast sten ner till. Nina Hole tog hjälp av Frederick Olsen för att lösa problemet med eldstaden. Fred Olsen tog helt enkelt och använde samma konstruktion som i sin Fast Fire Kiln ,alltså nedre delen. Så har de berättat för mej.  Möjligt att vi bygger en liten lerskulptur   på torpet ,Nina tyckte det när hon såg hur fint torpet  det ligger, vi får väl se om det blir av.

Irmason
12/27/14, 3:34 PM
#9

Vill påminna om att en sådan skulptur byggdes och brändes på Djurgården i Stockholm vid Rosendal. Under det  nordiska keramiksymposium  "Keramik ´98"  som hölls där och på Konstfackskolan . Med anledninen att  Stockholm var EuropaHuvudstad . Det var en dansk som heter Jörgen som höll i det hela. Jag var själv med och knådade mycket av leran. Men vad som inte sägs ovan, var ju det finaste på hela spektaklet.  Bygget stod på  den eldfasta eldstaden, som beskrivs ovan av inläggen. Och när själva  ugnens fiberväggar revs, och skulpturen stog glödande i natten, slängdes hinkvis med  sågspån över. Vilket fick eldkvastar att snabbt stiga mot himmelen.   Pågick en kvart, men INTENSIVT.

 I symposiet deltog  många av våra bästa  inom hantverket.  Såsom  Signe Persson, Kenneth Williamson och den här fantastiska norsken vad han nu heter. (--böe nånting). Minns ej heller hennes förnamn,  men  Andersson från Mariefred . Det är dom jag kommer ihåg just nu

Skrev själv en artikel om  hela spektaklet i den spanska  tidskriften " Ceramica", samma år. Där ska den finnas.

.

j-aan
12/27/14, 5:31 PM
#10

#9 2008 byggde Nina en eldskulptur på porslinsfestivalen i Lidköping. 1997 byggdes flera i Kalmar för att fira 600-års minnet av Kalmarunionen. Har för mog att Nina var med även där. Spånet man kastar på de glödande skulpturerna blandas ofta med salt. Norrmannen du glömt namnet på var troligtvis Torbjörn Kvasbö som var professor på konstfack vid den tiden.

L.A.E
12/27/14, 5:32 PM
#11

Nina Holen  hade kurs  också i Lidköping och  2st ler skulpturerna står vid den gamla porslinsfabriken.  10 år sen kanske  eller mer?

#9 Bra beskrivning

Irmason
12/28/14, 7:08 AM
#12

 Ja  j-aan, det var Torbjörn Kvasbö jag glömt namnet på. Med hans kvaliteer bör man ej glömma hans namn.

hapla
12/29/14, 8:14 PM
#13

2009 var jag i Wales på International Ceramic Festival och där brände Nina Hole en av sina skulpturer. Det var helt fantastisk att se när hela skulpturen glödde i mörkret.

Annons:
hellekobbernagel
1/11/16, 12:29 PM
#14

Ja det är fantastiskt. Deltog i ett projekt här på Gotland med föreningen Nytek och byggde skulpturer efter indiskt teknik. Nåt år senare byggde vi en självbrännande skulptur enligt Nina Hole teknik. Jag var dock inte med hela vägen, men i det förberedande arbetet. Att bygga så grovt, börja elda när leran är blöt, sedan täcka med fiber, få temperaturen upp i stengodstemp för sedan riva av fiberfilten i högsta temperatur är HELT häftigt.

Helle K Keramik Gotland
www.helle-k.com

Upp till toppen
Annons: