Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 2409 ggr
pyromanen
2014-12-26 11:42

Hjärtsymbolen

En kompis och jag hade en intressant prat och gemensam googling här under jul som började med att hon ställde frågan "Varför ser hjärtsymbolen ut som den gör,  hjärtana på julgranen, sådär symmetriska, så ser ju inte ett människohjärta ut och inte djurhjärtan heller"?

Eftersom hjärtan ar en jättevanlig dekoration även i /på keramik, så tänkte jag här dela med mig lite av det vi kom på ifall fler inte redan själv letat information… Jag hade innan en rätt tråkig bild av att det säkert var nån disneyficerat variant av nåt äldre hjärta som liknade ett riktigt hjärta mer, men det var mycket mer spännande än så. 

Bland annat hittade vi detta (google silphium) på wickipedia. Det är ett silvermynt från 600 före Kristus, dekorerat med ett hjärtformat frö. Fröet ska vara frö av en växt (släkt med fänkål) som växte i Nordafrika vid kusten i nuvarande Libyen. Växten var på romernas tid sin vikt värd i silver och områdets viktigaste exportvara under några hundra år och mynten därför dekorerade med växten.  Den ska ha använts som preventivmedel och hjärtsymbolens koppling till kärlek blir ju då lite mer logisk 🙂 

Tyvärr verkar det som att människornas efterfråga på växten medförde att den utrotades. Det siste exemplar ska ha givits till Kejsar Nero som present år 200 före Kristus. (Det står olika i olika källor om mycket av detta)

Sen hittade vi även att hjärtformade  löv från murgröna och vinrankor använts som dekor på keramik länge. Att vinrankor och grekiska guden Dionysos hänger ihop och han är ju förknippad med bland annat vin, festande, passion mm.  Murgröna, som har gröna blad året om, har symboliserat trogen kärlek.

Växters frön eller löv verkar alltså vara ursprunget. Inte alls organet hjärta.

Tyckte det var jätteintressant att läsa på om detta och tänker att nästa gång jag gör något hjärtformat kommer jag tänka annorlunda än innan <3

Annons:
Ulla
2014-12-26 15:52
#1

Intressant. Kul att ni försökt ta reda på varför hjärtat inte alls ser ut som ett hjärta. 👍

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: