Annons:
Etikettövrigt
Läst 3961 ggr
Ulla
1/8/15, 11:34 AM

Framtidens arkeologi

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad kommer framtida arkeologer att hitta när de gräver ut din boplats? Undrar om de kommer att ta vara på skärvorna eller blir det helt andra saker som intresserar? De kanske inte alls gräver gropar utan bara tittar på digitala lämningar. Skulle vara kul att kunna se in i framtiden.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
VildaVittra
1/8/15, 11:45 AM
#1

Där jag bodde förut så hade vi en egen badplats och den platsen kommer framtida arkeologer tro att det är en offerplats där vi dök ner i vattnet, för min mor samt väninnor är suveräna på att tappa mobiltelefoner där samt glömma att ta av sig glasögonen innan de skuttar i. Skulle gissa på att det nu ligger ett 30-tal glasögon på botten. Vi har försökt att fiska upp dom när det hände, men det är djup och en hel del dyiga skrevor där, så lång ifrån alla hittas.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

abbis
1/8/15, 8:23 PM
#2

Jag har grävt ner krukor lite här och där..Bl.a begravt några husdjur i utrangerade krukor..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Leramani
1/9/15, 3:23 AM
#3

Jag gjorde för många år sedan en gravurna på beställning från en man som ville begrava sin älskade hund i en urna i stenåldersstil, med symboler och runskrift. 
Dessutom nedgrävd på en ö där det finns äkta fornfynd.

De Lapsus Resurgam

Ulla
1/9/15, 12:12 PM
#4

Den kommer nog att sätta myror i huvudet på ev upphittare. Åtminstone ett tag. 🤔

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LenaR
1/21/15, 8:07 PM
#5

#2 Vilken rolig ide, att gräva ner krukor! Hur kom du på det? TS För länge sedan läste jag i någon populärvetenskaplig tidskrift att så mycket av det vi skapar idag är gjort i förgängliga material, eller i teknik som är svår att tolka/återskapa, så vi kommer att vara en gåta för framtidens arkeologer. I det perspektivet är det extra kaxigt att bränna keramik, för de få beständiga material som blir kvar (byggnader, metallarbeten, skulpturer…) kommer att betyda så mycket. Man kan undra vad de kommer att göra av komponenter till datorer, betongskrapor, kollektivtrafikens tunnlar och stora arenor. Jag tror inte de kommer att tillskriva oss något större skönhetssinne..?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
1/21/15, 10:30 PM
#6

Kul, det är ju fortfarande blad det mest beständiga vi människor gör keramik, digitala saker brinner upp t.ex. solen växer och det blir några hundra grader varmt på jorden, betong vittrar, glas deformeras, stål oxiderar. Dom har ju skickat en sond ut i rymden med olika hälsningar från jorden i form av en graverad skiva i rent guld och det är ett av få material som kan konkurrera med keramik.

Annons:
abbis
1/23/15, 7:58 PM
#7

Lena R..Det gjorde jag först för att begrava min katt och min papegoja sen för att sätta lite myror i hövvet på framtidens arkeologer ..😉

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Record
1/25/15, 2:39 PM
#8

# lite Qi

Vad man idag plockar fram ur jorden i Kina är från 230 år f. kristus det var duktiga keramiker som brände 8000 soldater i lera. Terracotta armen kommer i kväll på Kunskapskanalen väl värt att se. De kunde dessutom dagens forskare plocka fram vem av slavarna som tillverkat delarna.

susanne.k.wall
2/1/15, 5:38 PM
#9

Hej, längesen jag var här men kan inte låta bli att berätta om en kollega till mig. Hon grävde ner "misslyckad" keramik i trädgården, det gör jag också, men så sålde dom huset och de nya ägarna skulle bygga ut. När de började gräva hittade dom hennes keramik i jorden. Vid ett tillfälle var min vän på besök hos dom och då stod alla hennes  "misslyckade" saker på en hylla. Lite kul tycker jag.

staffankvist
6/18/15, 9:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Hej

Jag tycker din fråga är mycket bra. En fråga som innehåller så mycket.
Ja, skulle mitt hus(Bagarmossen) ramla ihop och alla våningar begravas, så skulle ,
framtidens arkeologer bli mycket förvånade över den keramik de finner.
Så mycket vikinga-och medeltidskeramik på en och samma plats.

Ja, jag är "gammal" fotograf och samlar vikinga-och medeltidsinspirerad keramik.

Berättar

Staffan

Upp till toppen
Annons: