Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2495 ggr
Gams
1/12/15, 11:18 AM

Rinniga glasyrer !

Hej ! Jag är ny här i den här trevliga gruppen ! Har följt er och läst och berikats och haft trevligt samtidigt. Nu tänkte jag då be om lite råd: Jag har några glasyrer som rinner mycket på utsidan, rinner ner på plattan och fastnar, om man vill ha glasyr på hela utsidan - trots väl avtorkad nederkant på ca 1 cm. Är det någon som kan ge tips på något att blanda i glasyren för att den inte ska rinna så ? Aluminium ? Bentonit ????? Eller är kanske ugnen är för varm för de här glasyrerna? Brukar köra på 1250 grader - stengods då förstås. Mycket tacksam för tips att laborera vidare med ! Gams

Annons:
LenaR
2/8/15, 1:16 PM
#1

Du är inne på rätt spår, lera/aluminium stabiliserar glasyr så den blir mindre rinnig. Men det kan ändra glasyrens karaktär. Testa med 1-3% bentonit och se om det hjälper och om glasyren ser ut som den ska. Behöver du mer lera än så ökar risken för att glasyren mattas. Ett alternativ till att sänka ugnens temperatur, om överbränning är problemet, är att sätta mer kvarts till glasyren. Det är ju praktiskt om alla ens glasyrer smälter vid samma intervall, så man slipper separera och köra i olika bränningar. :-) Vad använder du för glasyrer?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Upp till toppen
Annons: