Om Keramik iFokus

Sajtens lexikon

2015-01-15 21:09 #0 av: Ulla

Den uppmärksamme har kanske lagt märke till att det kommit en ny länk i menyraden ovan. Lexikon.

Där kan alla vi som tycker det är kul, hjälpas åt att lägga till ord och uttryck som hör till sajtens ämne, keramik.

Så här kan det gå till:

Du skriver ett inlägg som handlar om något speciellt. Säg att du skriver och berättar litet om vad en oxblodsglasyr är. Rubriken på ditt inlägg är "Oxblodsglasyrer".  Kryssa i rutan nedan där det står "NYTT! Tillhör sajtens lexikon". Vips så blir inläggets rubrik, oxblodsglasyrer, ett uppslagsord i lexikonet. Samtidigt så kommer alla ställen på hela keramiksajten där ordet oxblodsglasyrer förekommer att få en länk till ditt inlägg. 

En sak som man måste tänka på är att hela rubriken kommer att utgöra lexikonordet, så man bör tänka sig för litet innan man bestämmer rubriken. 

Jag har testat litet hur det fungerar genom att leta reda på några gamla inlägg och artiklar med passande rubrik och innehåll. Där har jag i efterhand kryssat i Lexikonrutan och på så sätt fått med dem i lexikonet.

Testa gärna. Det skullle vara kul om vi tillsammans  kunde bygga upp ett passande lexikon till keramiksajten. Det mesta går att göra till lexikonord: olika leror, brännmetoder, verktyg och kända keramiker, (varför inte du själv Skämtar)

Sajtvärd för Keramik ifokus

Anmäl
2015-01-16 12:11 #1 av: Niklas

Jag ser att ni redan har kommit en bra bit på väg. Exempelvis förkortningar och branschjargong är sånt som kan ställa till huvudbry för de icke invigda. Genom att skriva om de orden hjälper ni alla oss som inte kan så mycket om keramik men som fascineras av det och läser här ibland.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Förbättra din engelska på iFokus systernätverk, Savvity 🎈.

Anmäl
2015-03-01 14:36 #2 av: ramjambam

Hur är det med de orden som används synonymt, t ex knåda och älta (lera)? Hur kopplar man ihop dem?

Anmäl
2015-03-02 12:33 #3 av: Niklas

Beskriv det ena och hänvisa dit från det andra.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Förbättra din engelska på iFokus systernätverk, Savvity 🎈.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.