Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1423 ggr
Mia Sjösten
2015-01-20 10:29

Värmepump i verkstad

Vi har isolerat ett utrymme i vår gamla lada (50m2) som ska bli keramikverkstad. Nu är det dags att sätta in värmepump och då undrar jag över placeringen. I normala fall sätter man den ju centralt i rummet och ag inbillar big att den kommer att blåsa runt lerdammet mer då. Förmodligen är jag bara nojjig, men finns här någon som vet?

Annons:
Record
2015-01-20 13:27
#1

#0 Mia

Värmepumpen är en fin damm samlare med sina microfilter, så du får ta ur filterna och dammsuga dessa.

Du vinner nog mer på att installera elvärme, eller sätta på brännugnen lite oftare. Glöm inte ventilationen av ugnen.

abbis
2015-01-20 19:01
#2

Jag har 3 värmepumpar i butiken och verkstan..Har satt  dom så att dom blåser mot varandra dvs 2 på kortväggarna och en i mitten på en innervägg..

Har ett väldigt dragit hus men detta funkar bra..när ugnen avger restvärme så stängs dom av på automatiken..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Record
2015-01-20 23:00
#3

#2

Det måste vara en stor butik du har, har du någonsin tittat på filterna ?

abbis
2015-01-21 09:56
#4

Japp den är stor 180kvm.. Har haft 2 av dom sen i somras och JA jag gör rent dom regelbundet ..Inte speciellt mycket skit i dom..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Mia Sjösten
2015-01-21 10:18
#5

Tack så mycket för era svar! Värmepump får det bli och om sotarmästarn går med på så blir det kanske en lite järnkamin i framtiden :))

Hånsforsbrukskeramik
2015-01-23 13:09
#6

Jag vill inte komma och vara glädjedödare, men jag har blivit avrådd att ha uppvärmningslösningar med fläktar/luftcirkulation i keramikverkstad eftersom det gör att vårt fina lerdamm eller, ve och fasa, glasyrdamm håller sig cirkulerande i luften mer så att man riskerar att andas in det i högre utsträckning. Jag har valt luft till vattenvärme med vatten och glykolfyllt värmesystem av den anledningen i min verkstad och försöker våttorka golv och ytor så mycket jag kan. Skulle vara intressant att höra fler åsikter om detta, jag vet inte om det gjorts några mätningar av detta - men vi är väl för få keramiker för att någon ska vara intresserad av att forska på oss! :-)

Annons:
Record
2015-01-23 15:38
#7

#6

Det var en bra lösning du valt samtidigt som du får en besparing via luftvärmepumpen till de vattenfyllda elementen, kanske värmeväxlaren stjäl en del, men man vill ju inte bli kvävd av ler/glasyrkemiska ämnen. samtidigt borde det vara straffbart att vistas i lokalen utan utsug på ugnen genom skorsten. Färger med krom o kobolt mm, är inte ätbart.

abbis
2015-01-23 19:55
#8

Det handlar väl lite om att hålla rent..😉..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Record
2015-01-23 22:28
#9

#8 abbis

Hur håller du rent i lungorna när du inte ser dammet? 🤔

Hånsforsbrukskeramik
2015-01-24 13:46
#10

#7 Ja, självklart är det utsug kopplat via skorsten i ugnsrummet. Jag är inte så orolig för det synliga dammet som jag mycket riktigt kan städa bort, det är det osynliga som oroar mig…

[rolnor]
2015-01-24 14:57
#11

Jag har luftvärmepump, jag undrar om inte det här säkerhetstänket lite har gått till överdrift, om jag var så här rädd för lite lerdamm så skulle jag inte våga köra bil. Ska säga att jag bara är ute några timmar i veckan och det är ju annorlunda än jobba heltid i den här miljön.

Upp till toppen
Annons: