Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2489 ggr
Ylvian
2015-01-26 21:29

Glasyr i rakuugn

Någon som provat att bränna vanlig lergodsglasyr, med låg smältpunkt, i rakuugn?
Kan annan glasyr än rakuglasyr på något sätt skada rakuugnen eller andra föremål under bränningen?

Annons:
Ulla
2015-01-26 21:39
#1

Jag har provat. Det största problemet är att få upp temp tillräckligt högt. Rakuglasyrerna har ju för det mesta lägre smältpunkt än lergodsglasyrer. Någon skada kan de inte ställa till med.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Stinann
2015-01-27 10:57
#2

men det går väl att sänka smältpunkten?

Ride84XL
2015-01-27 14:49
#3

Hahaha - vad är det för dåliga ugnar man har till Raku? Stengodstemperaturer kräver ju att man bygger en ganska bra ugn (det är ju vid >1200°C som den riktiga utmaningen börjar) - men lergods-temperaturer är ju lätta att få upp. 

Mitt allra första testbygge som man överhuvudtaget kan kalla ugn, var byggd av gamla tegelstenar från ett rivningsarbete av en gammal husvägg i närheten (dessa har ju kassa egenskaper vad avser värmelagring och isoleringsförmåga) - och jag tog bara ström från ett 1-fas 10 A uttag (ugnen var ioförsig liten på bara max ett par liter) och körde billig Nikrothal 80 tråd från Elfa. Den nådde 1070°C innan tråden brann av - p g a att jag hade en ytbelastning på typ 5 W/cm² (visste inte på den tiden hur man skulle dimensionera) och murat in den i eldfast bruk (tänkte ju då att det är ju bra då är den elektriskt isolerad - men det gör ju att den blir varmare också), haha . Samma tegel fick jag sen att smälta redan vid 1200°C i en senare testugn 😃

Ulla
2015-01-27 22:23
#4

Vad har du för rakuugn, Ylvian? En gasoleldad tunna brukar vara ganska lätt att få upp i  temp medan en vedeldad rakuugn kan vara svårare att få tillräckligt högt för vanliga lergodsglasyrer. Man vill ju att det ska gå ganska fort så att man hinner med att tömma och fylla ugnen flera gånger under bränningen om det är Raku man bränner.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

pyromanen
2015-01-28 08:03
#5

Jag brände lergods med vanlig blyfri transparent lergodsglasyr över förgad engobe i min vedeldade rakuugn. Det var inte minsta problem att komma upp i temperatur. Ett problem var däremot aska som landade i botten på saker och smälte fast i glasyren. Vid stengodstemp som jag använder nu så smälter ju askan och ingår i "dekoren" men den smälter ju inte runt 1050 som var ungefär vad jag brände lergodset till. Men det går ju garanterat bygga om så det problemet minimeras.

Ulla
2015-01-28 08:19
#6

Då var din ugn mera effektiv än min. Jag hade problem att komma upp i 1000° med min vedeldade lecablocksugn. Men jag slapp i alla fall aska på mina saker.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Giema
2015-03-18 20:20
#7

Cebex har ju en liten raku-tunna i byggsats ……… hur funkar den? Jag har bara bränt i vedugn men det här verkar praktiskt. Hur lång tid tar det att få upp värmen och vad ska det vara? Behöver man kägla eller annat? Jag är på vippen att köpa en men behöver info, tack.

ramjambam
2015-03-20 08:12
#8

Käglor är onödiga, man kan se när glasyren har smält. En liten billig pyrometer kan bli bra att använda, men det är inte helt nödvändigt. Har inte använt Cebex-tunnan men det är samma princip som ett oljefat klätt i fiber. Jag brände en sådan i tisdags till 1000 grader på ungefär en timme.

pyromanen
2015-03-22 12:07
#9

#6 Jo, min var nog lite för effektiv. Den var upp i 1100 grader också en stund när jag eldade med före detta lockpanel från huset… lecan tål inte såna temperaturer och blev väldigt skör/porös, så det är inte att rekommendera.

Upp till toppen
Annons: