Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2596 ggr
[rolnor]
2015-02-01 10:57

Mixa glasyr

Jag siktar inte mina glasyrer utan kör med stavmixer. Det här funkar normalt jättebra och sparar tid. Men, jag har märkt att mina oxblodsglasyrer inte blir lika fina när jag blandar större mängder, Och, nu vet jag felet, att dom måste blandas och finfördelas noga, annars blir färgen tråkig och det blir nålstick i ytan. Jag tror detta har med gerstley borat att göra, flusset måste blandas noga med dom andra ingredienserna. Så, nu lan jag skala upp mina glasyrexperiment!

Annons:
Ride84XL
2015-02-02 17:15
#1

Kan tänka mig att en stavmixer fungerar utmärkt för att blanda till små mängder - men att det är svårt att få tillräcklig omrörning i en större behållare. Har du testat en sån där man omrörare sätter på en borrmaskin? Sån man brukar ha att blanda till målarfärg, murbruk och annat med.

http://www.clasohlson.com/se/F%C3%A4rgomr%C3%B6rare-i-st%C3%A5l/Pr303685001

Derst
2015-02-04 16:52
#2

Har använt en elektrisk sikt. En tunna som man spänner fast sikten i som vibrerar. Den är kanonbra och snabb, bara att hälla i glasyren så sköter den sej själv. Om ni kör med ex. mixer hur blir det med bubblor, eller kör ni i  torr glasyr?

[rolnor]
2015-02-05 17:18
#3

Byggde själv en sån skakmaskin som siktade, funkade bra. Det går att mixa typ 3 kg åt gången men just oxblod med gerstleyborat verkar vara noga med, mixar nu 1kg åt gången typ 3 minuter kör jag med mixern. Har nu beställt en på 800 w så det blir lite fart. En sån blandare som man sätter i borrmaskinen är bra att blanda med men den finfördelar inte på samma sätt som en mixer. Det blir inga bubblor med en mixer, man doppar ned den helt i glasyren.

Derst
2015-02-06 16:00
#4

Ibland blir ju glasyrer stående länge efter man använt det som behövs. Så var fallet med en oxblod jag blandat, efter säkert ett halvår tog jag hinken o rörde men glasyren hade blivit full med små "kristaller".  Använde den ändå, orkade inte göra ny, och resultatet blev en sk. peachbloom, ljust rosa med röda öar i. Vacker! Har någon annan varit med om något liknande?

[qwertyu]
2015-02-06 17:15
#5

Får till och med vackra kristall bildningar i mina kopparoxid burkar på kanterna fast pulvret är torrt egendomligt!! Jag siktar och kvarnar men också stavmixrar.. nytt ord det sista,, härligt. Många  glasyrer blir vackrare om man slarvar med blandningen kan också gälla oxbloden som Derst skriver.

[rolnor]
2015-02-06 23:20
#6

Mysko, kristaller tyder ju på att något vattenlösligt torrkar in, kan det vara någon fritta som löser ut något i din peachbloom? Min oxblod blir super nu när jag stavmixrar ordentligt, fick ny mixer på 800 watt idag så nu djävlar..!

Annons:
[qwertyu]
2015-02-07 00:06
#7

kraftiga  Natrium och Bor frittor är vattenlösliga till en viss del allt går inte i fullständig lösning med kvartsen. Det både luktar och svider på händerna när man jobbar med dessa…

Derst
2015-02-10 10:16
#8

Har ingen fritta i glasyren så det måste vara något annat.

Upp till toppen
Annons: