Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 3906 ggr
Tillvara
2/2/15, 7:15 PM

Min drejskiva snurrar åt fel håll...

Har skaffat en egen hobby verkstad och köpt det mesta begagnat. Nu har jag kommit igång,. Helt plötsligt en dag snurrar den bara åt ett håll - mot istället för med. Vad kan man görs? Det är en ringcone RK-2.

Annons:
[VSK]
2/2/15, 7:16 PM
#1

Spelar det nån roll vilket håll den snurrar åt?

Ulla
2/2/15, 7:23 PM
#2

Det finns säkert ett omställningsvred någonstans. Brukar sitta nära på-av på sidan av drejskivan. Vet inte hur det är på din drejskiva.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Tillvara
2/2/15, 7:27 PM
#3

Det sitter vid spaken och går tyvärr bara åt ett håll … Har gått "rätt" i flera månader. Försökte dreja som den var - men gick inte…

Bo§e
2/2/15, 7:39 PM
#4

RK-2  har en "fram-stopp-back-knapp", men här finns en liten egenhet 🙂:

När man skall byta körriktning, vrider man först till "noll"….och VÄNTAR ett litet tag innan man vrider till nästa läge.  Väntar man inte,  fortsätter den bara åt samma håll som förut, oavsett i vilket läge omkastaren står…..😛

Prova detta först..!  (Moturs är den "normala" rotationsriktningen)

Har under åren haft kontakt med åtskilliga som varit bekymrade över detta, men det är ju lätt löst.   Visst finns det en möjlighet att det kan vara något elektriskt fel, men det är mycket mindre sannolikt…  (extremt ovanligt, faktiskt..)

Tillvara
2/2/15, 10:06 PM
#5

Tack, nu vet jag. Slog om den utan att stanna den innan. Surt… Nu får jag öva att köra motsols istället, får inte igång den igen åt andra hållet…

Record
2/3/15, 12:15 PM
#6

Googla på nätet med namn o typ så får du en gammal fin manual, till en lustig konstruktion som fungerar, säkert över 50 år, blir imponerad , efter jag först trodde den var Engelsk. Manualen är en Pdf-fil.

Annons:
sisela
2/3/15, 6:00 PM
#7

Är du vänsterhänt? Motsols är ju annars det vanligaste för högerhänta.

LenaR
2/8/15, 12:30 PM
#8

(#1 Ja, det spelar rätt stor roll faktiskt! :-D )


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

abbis
2/8/15, 4:36 PM
#9

Har en RK 2:a  till mina elever..När man vrider på start knappen så är det den som styr vilket håll skivan går åt..Vrider man "fel" så får man stänga av den och vänta in det tickande ljudet innan man sätter på den igen..

och JA det har mycket stor betydelse vilket håll skivan snurrar..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Tillvara
2/8/15, 6:09 PM
#10

Den går tyvärr fortfarande åt fel håll och det har spelat stor roll. Det blir svårt att få den centrerad och väl uppe kollapsar den mycket lätt… Händerna inte så samspelta åt det hållet. Som att skriva med fel hand, tror man kan träna, men det andra är det enkla och naturliga. Jag över just nu och hoppas att varje gång jag sätter mig att den ska byta håll…

Bo§e
2/8/15, 8:00 PM
#11

Det låter onormalt att den bara går att köra i en riktning.   Du kanske ändå skall låta någon elkunnig titta på omkastaren, som - även om det är sällsynt - skulle kunna vara felaktig.  Och, det är ju inte helt omöjligt att någon "hemelektriker" kopplat den fel vid något tillfälle…?

Record
2/8/15, 9:48 PM
#12

Att ändra rotationsriktning styrs inte på elektrisk väg. Titta i manualen så ser du en kon som går mot en skiva, motorn går alltid samma håll, men slirar mot skivans båda sidor olika långt från centrum av skivan beroende på vilken hastighet som önskas.

Record
2/8/15, 10:46 PM
#13

Det finns varianter på Rk2-2 där rotationsriktning ställs in via en elektrisk koppling, trots att motorn är envägsrotation.

Annons:
Bo§e
2/8/15, 11:37 PM
#14

#12:    Visst går RK-2:ans motor at byta riktning på.  RK-8:ans och RK-10:ans också….   Motorerna är försedda med ett mekaniskt startrelä. 

Om maskinen är i originalskick har omkastaren 3 lägen;  fram - stopp - back, (eller 1-0-2).   Om brytaren bara har två lägen (0-1), har maskinen byggts om någon gång, och man har monterat en enklare brytare. 

Systemet är ganska komplicerat, pga att här finns 4 kablar som skall paras ihop två och två, på två sätt, för att ge fram- och back.  Här finns ett otal kombinationsmöjligheter, men bara två sätt är "tillåtna".  Därför är den här omkastaren litet speciell, vilket gör att somliga "hemmareparatörer" har trasslat till det med kopplingarna, eller nöjt sig med en körriktning, och monterat en enkelbrytare.  Kopplar man ordentligt fel, kan startreläet brännas upp, så chansa inte.

Hur kopplingen skall göras finns på vissa modeller angivet innanför motorns kopplingskåpa (om sådan finns), alternativt via etiketter på kablarna.  Kan variera mellan olika "årgångar".

Skall motorns inkoppling göras "från scratch", rekommenderas fackman, eller att man åtminstone studerar konstruktionen ingående, och inte "gissar"…

🙂

Record
2/9/15, 9:08 AM
#15

Tack Bosse!

Ser man på den mekaniska ritningen verkar det som att motorns "kon" kan  ändra rotationsriktning. Men startspärren på motorn verkar mer naturlig, trots invecklad mekanik.

Upp till toppen
Annons: