Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 3114 ggr
AnnaCecilia65
2/5/15, 2:30 PM

Transparent glasyr till svarta leran PRNI

Hej!

Är det någon som använder den svarta leran PRNI, som har lyckats hitta en transparent glasyr som funkar på den? Alla jag har testat "käkas upp" av leran så ytan blir matt och kratrig eller blir flammiga och fula.

Mvh //Cicci

Annons:
pupilla
2/6/15, 11:08 AM
#1

Jag är väldigt nöjd med 015 från Cebex. Den ger leran en mörkt grönbrun ton, till skillnad från en annan transparent jag provat som blir mer gråbrun. Jag bränner till 1220.

Bo§e
2/6/15, 12:08 PM
#2

Ja, "gamla hederliga" 015 brukar fungera i sådana här sammanhang.  Man får dock inte förvänta sig "svart lera" under den transparenta glasyren….jag tror faktiskt att det är en teknisk omöjlighet, speciellt i stengodssammanhang.  Men de här mossgröna, grönbruna tonerna som Pupilla nämner, tycker jag är vackra…

Svart lergodslera, belagd med en blyglasyr, kan nog bli "ganska svart"…

AnnaCecilia65
2/6/15, 4:54 PM
#3

Det får jag undersöka! Jag bränner till ca 1250, men godset blir ju egentligen inte svart utan mer mörkt chokladbrun, vilket jag tycker är jättefint!

CamP
4/15/19, 9:21 AM
#4

Gammal tråd men…. Kan någon säga beskriva skillnader mellan 015 och 2209 transparent från cebex Tack!

MariasKeramik
4/15/19, 2:23 PM
#5

#2, Finns det lergodslera som blir lika svart som svart PRNIi? Om inte kolsvart så iaf mörk grafitgrå.  Med vänlig hälsning Maria

ler
4/16/19, 12:26 AM
#6

Dom leror som säljs dom svarta leror är leror med hög järnhalt och tillsatt manganoxid, dom blir svarta eller nästan svarta först vid 1200 grader. Vid lägre temperatur blir dom alltid bruna.

Annons:
MariasKeramik
4/16/19, 5:51 PM
#7

OK, det finns inga vacker kolsvarta lergodsleror jag missat alltså.

(Ursäkta att det blev lite "off topic". den ursprungliga frågan var ju om glasyrer)

ler
4/16/19, 8:31 PM
#8

Nej skall man ha en lergods svart är det mest förnuftigt att engobera, en genom färgning skulle bli mycket dyr. Och så vill jag säga att leran inte käkar upp glasyren men omvänt så kan glasyren lösa en del av leran. Och det kan vara problematiskt att få en felfri glasyr på en manganhaltig lera. Men möjligt är det.

Rerum
4/17/19, 6:40 AM
#9

Jo Lars Tärn har svarta lergodsleror som blir riktigt svarta i 1180

Rerum
4/17/19, 6:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10
ler
4/17/19, 9:04 AM
#11

Ja det blir dom andra som finns också vid 1180 men det är ju i stort sett vad jag skrivit, min erfarenhet är att 1200 är optimal temp. Det är ju långt ifrån lergods till 1180

ler
4/17/19, 9:07 AM
#12

Och på fotot ser den ju gråbrun ut i mina ögon

Rerum
4/17/19, 1:58 PM
#13

Det var mest ett svar om hon missat någon svart lergodslera. Den är riktigt svart i verkligheten

Annons:
Rerum
4/17/19, 2:01 PM
#14

Men enl Lars Tärn (om jag fattat det rätt) är det lergods så länge inte lerpartiklarna smält ihop helt och skärven är vattentät.

MariasKeramik
4/17/19, 2:51 PM
#15

Tack för tipsen. Jag tycker den ser fin ut. Ungefär lika "svart" som svart PRNI. Tanken var att det vore onödigt att bränna i högre temperatur om det gick lika bra med lägre, men vill man ha svart är det alltså höga temperaturer  som gäller, oavsett om det är lergods eller stengods.

ler
4/17/19, 3:45 PM
#16

Nej det är inte lergods bara för att det inte är sintrat helt. Lergods är en sekundärlera och den svarta som Tärn har är en rödbrännande stengodslera med tillsats av mangan och Barium. Och en temperatur på 1180 grader är ingen lergodstemp

Upp till toppen
Annons: