Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 3106 ggr
an1e
2015-02-05 17:17

PROBLEM med temperatur i min ugn

undrar om jag tänker rätt. Jag får inte till temperaturen i min ugn som fungerat utan problem i flera år. Nu går den inte upp i temperatur inte till 1260 grader i alla fall utan automatiken slår av vid ca 1240 grader. Jag har programmerat om och höjt temperaturen flera gånger utan resultat. Jag har också provat med att starta ugnen för att få elementen varm och med lite vatten se om det fräser till på alla element för att utesluta att något element inte fungerar, men det fräser om alla. Min slutsats är att det måste vara fel på automatiken, tänker jag rätt? vad tror ni kunniga här på forumet?

tacksam för svar Anette

Annons:
Bo§e
2015-02-05 17:52
#1

Du skriver att ugnen "slår av" vid 1240°C trots att du valt 1260°C topptemp…?   Slår den verkligen av "på riktigt" vid 1240°C, eller är det så att den inte orkar högre upp, och slår TILL SLUT av (dvs pga time-out)…?   

I det sistnämnda fallet gör automatiken precis vad den skall, och felet skall då sökas hos energitillförseln, dvs slitna element (?), spänningsfall (?), eller båda sakerna i samverkan….  

Om den verkligen säger "klick" och stänger av när displayen visar 1240°C, och därefter visar att "bränningen är avslutad" ( trots att programmet är satt på 1260°C), bör förstås styrningen kollas.    Men den typen av fel är extremt ovanligt, och jag gissar (med all respekt) att den inte gör så.

an1e
2015-02-05 18:10
#2

Jag sätter nästan alltid på ugnen när jag går och lägger mig så jag inte koll på vad som exakt händer när den slår av. Det jag menar med att den slår av vid ca 1240 grader är att  trots att jag programmerat om och höjt temperaturen  enligt termostaten till 1280 grader så kommer den inte upp i temperatur enligt ortonkäglorna mer än ca 1240 grader. Jag tycker inte att ugnen går och går och till sist ger upp för då borde den (tycker jag) ha en högre temperatur på morgonen när jag kollar till den (brukar ligga runt 500 grader), förklarar lite grumligt här känner jag, hoppas du förstår vad jag menar.

Anette

Bo§e
2015-02-05 18:29
#3

Nu vet jag inte vilken styrning du har, men de flesta någorlunda moderna styrningar visar (t.ex. med en lysdiod på panelen) att "bränningen är avslutad".  Det betyder att temperaturen verkligen har mött den programmerade temperatursiffran. 

Om ugnen "kämpat" och gjort time-out, skall du se en felkod i displayen när du kollar nästa dag.  (i stil med "F1" eller F2")

Är det en avstängd ugn som möter dig på morgonen?   I så fall, vilket av ovanstående exempel möter dig på morgonen..?   Om den fortfarande "jobbar" på morgonen, kanske du stänger av den manuellt, INNAN felkoden dyker upp…?

?

an1e
2015-02-05 18:46
#4

Styrningen är en TC323 och möter mig med på morgonen med meddelandet att bränningen är klar. 

Mina misstankar om att något är fel var när vissa glasyrer inte blev riktigt bränd utan har en matt sträv yta istället för sidenmatt. Jag höjde temperaturen och provade igen men möttes av samma resultat, och nu efter 4:e temperaturhöjningen (20 grader åt gången) och bränning med ortonkägla som visar på att ugnstemperaturen kommit upp till ca 1240 grader vet jag inte riktigt vad jag ska göra, eller var problemet sitter är det elementen eller är det styrningen eller något annat som inte jag begriper.

Jag är oerhört tacksam för dina svar Bosse, bli så frustrerad när det inte fungerar.

Hälsningar Anette

Bo§e
2015-02-05 19:08
#5

Ok.   Det betyder att mätvärdet har mött det inställda värdet, och detta "uppfattar" styrningen som att allt är ok.   Men trots det, visar käglorna något annat….  

Jag utgår från att du inte bytt ut något (givare, givarkabel, etc…), och att allt är "original".    Och då blir det knepigt…🤔  En möjlighet är då att givaren råkat hamna i ett läge där den blir mer uppvärmd än vad som råder i resten av ugnen, t.ex. att en eller flera sättplattor råkar ha placerats så att givaren "stängts in" i ett övervarmt utrymme….. särskilt känsligt är det om plattorna når långt ut mot sidorna och lämnar en smal spalt mellan platta och ugnsvägg.  Givaren mäter ju bara den temperatur som råder just där dess spets befinner sig…. En alltför tät sättning av ugnen kan också bidra. 

Kan detta vara en ledtråd att jobba på…?

an1e
2015-02-05 19:20
#6

jag har provat att testköra ugnen både tom och med två plan fast med bara en mugg per plan. så det låter konstigt att givaren skulle kunna bli varmare än övriga ugnen. Jag har dessutom en utjämningstid på 15 min på brännprogrammen. Glasyrer som bränns runt 1220-1240 blir lika bra som förut men det är de övre temperaturerna som krånglar

Annons:
attis kakelugnar
2015-02-16 23:24
#7

Kontrollera om slingorna är hela, riv av ett ark toapapper o kläm in på varje slinga,värm ugnen till 200 grader,stäng av o då ser du om alla papper bränns. Enklare än att kolla m vatten.

an1e
2015-02-24 08:36
#8

Nu har jag köpt nya element till ugnen och allt fungerar bra och jag fortsätter mina arbeten, glad och lycklig.

Upp till toppen
Annons: