Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2108 ggr
annakarta
2015-02-05 21:34

Urna

Hej! 

Jag ska göra ett test på en urna till en begravningsbyrå. Jag har en urna hemma nu som en bortgången krukmakare gjort, min gissning är att den är gjord i lergods och endast skröjbränd. Är det ngn som har erfarenhet av urntillverkning här och som vill dela med sig med tips?! Tack på förhand!

/anna-karin

Annons:
Ulle
2015-02-06 00:27
#1

Jag tillverkade en urna när min farmor hade gått bort. Det krävdes en del efterforskningar och undersökning om vilka regler som gäller. Det är sju år sedan nu men det jag minns var att urnan måste rymma 5l och vara förgänglig. 5 liter är väldigt mycket men så var reglerna. Jag skröjade enbart men jag kan tänka mig att glaserat lergods kanske också räknas som förgängligt. Jag kan inte svara på om reglerna är lokala eller om det gäller samma på alla landets begravningsplatser.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Lotta.pettersen@gmail.com
#2

Olika regler gäller för begravningsplatserna . Fråga . Min erfarenhet : Norra begravningsplatsen i Sthlm godkände en 1,5 liters urna ( glaserad stengods ) år 2003 . Men jag vet att annat gäller på andra platser . T.ex. Att urnan skall vara förgänglig och då godkändes rågades

Lotta.pettersen@gmail.com
#3

Rågods . Skulle det vara

annakarta
2015-02-21 22:21
#4

Tack för hjälpen alla. Den här urnan jag fått låna är på uppskattningsvis 3 liter, så det kan nog vara lite olika på bestämmelserna här i Sverige.

pyromanen
2015-02-22 07:33
#5

Gjorde några ett år (som dock bara varit på utställning, alldrig har använts för begravning) och pratade då en del med Fonus. Enligt dom var det 5 liter som gällde, fast för en mindre person behöver den egentligen inte alls vara så stor.  Det med förgänglighet varierar tydligen mellan olika kyrkogårdar, så det måste man nog kolla upp med aktuell kyrkogård.

Upp till toppen
Annons: