Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 1875 ggr
[rolnor]
2015-02-10 20:57

Varför går det att dreja?

Jo, jag tror att det går att dreja eftersom lerans partiklar lägger sej i ett mer ordnat, stabilt tillstånd när man lyfter väggarna på kärlet, på samma sätt som när man pressar botten på ett kärl med fingrarna för att undvika s-sprickor. Om det inte var på det sättet skulle dom tunna väggarna i ett nydrejat föremål inte kunna bära sin egen vikt. Det här måste såklart någon ha funderat på före mej, lite nöjd stt det inte står i wikipedia. Jag är ganska säker på att jag har rätt, vad säger ni skolade?

Annons:
stefanandersson
2015-02-10 22:13
#1

Håller med dig Rolnor. Kan även bygga vidare på ditt påstående med att vi arbetar med cirklar och stöttande former – så som valv fungerar. Stabiliteten har sedan begränsningar som man kan arbeta sig runt med olika metoder. Den brutalaste är kanske blåslampan 😃

Bo§e
2015-02-10 22:46
#2

….funderar på hur det skulle kännas att dreja i rymden, utan någon gravitation….?…🤔

Ostraka
2015-02-11 07:57
#3

Svindlande tanke med drejning i tyngdlöshet. Dock har tanken fin passform till den känsla man får av riktigt fint flyt i en drejning

[rolnor]
2015-02-12 20:02
#4

Jo, det blir väl samma egenskaper som ett ägg den drejade formen, det jag tänker på är just att lerans små platta partiklar lägger sej tätt på rad när fingrarna lyfter leran och den tunna väggen som växer fram blir starkra än den lera som finns ovanför fingertopparna? Dreja i tyngdlöshet ja, en sak jag funderat på är om det går att dreja uppochned, man får fästa leran på något sätt i drejskivan, sen får man kanske spreja på vatten underifrån, om det funkar kanske man kan dreja former som är väldigt svåra att göra, höga och smala?

LenaR
2015-02-14 16:06
#5

Nu vill jag dreja i tyngdlöshet! Skulle man få upp tunnare väggar i krukorna, eller skulle allt bara tappa styrsel? Kan man dreja ombord en gungande båt? Höga tunna former måste vara omöjliga, men man borde kunna hålla centreringen?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Ride84XL
2015-02-15 05:32
#6

Jag tror det skulle va rätt svårt att dreja i tyngdlöshet. Så fort man sätter igång så skulle man sväva iväg själv p g a kraften från drejskivans motor och friktionen man har mot leran - när man kör ner händerna i "klösen" i början skulle man ju trycka sig själv uppåt också (man har ju ingen tyngd som håller en kvar mot golvet/stolen). Håller man sen kvar i leran några sekunder senare så drar man ju sönder allting p g a den rörelseenergi man fått upp själv. Dessutom kommer ju kroppen "vilja" rotera hela tiden eftersom krafterna från leran verkar ju en bit från ens tyngdpunkt.

Visst skulle man ju kunna spänna fast sig - men då begränsas man ju helt av armarnas längd och en position och då kan man ju inte dreja större än man kan under vanliga förhållanden. Kanske att det skulle gå om man hade möjlighet att spänna fast sig i massa olika positioner - skulle i såna fall kräva att man specialbygger en ställning för ändamålet. Om man kan lära sig dreja med en hand och hålla i sig med andra skulle det ju funka också 😃

Sen skulle det ju bli vissa praktiska problem som att det skulle bli minst sagt slabbigt i rymdfarkosten p g a allt lervatten som far omkring (drejskivan och föremålet på den, som roterar skulle ju verkligen effektivt "slänga iväg" det åt alla håll också, hahaha 😂). Det är ju väldigt noga det där hur astronauter t ex hanterar mat och dryck och toaletterna har en fläkt som ger ett luftsug ner i toan för att inte riskera att dom "trevligheterna" svävar ut i kabinen.

Däremot skulle man ju kunna dreja i sänkt gravitation - på månen har man väl runt 1/6 av jordens gravitation. Då kan man nog fortfarande hålla sig kvar på golvet/stolen med dom krafter som blir när man drejar (om man tar det försiktigt i början). Men föremålen skulle ju ändå kunna göras väldigt mycket större innan dom kollapsar. Det är dock svårare att ordna det på konstgjord väg (om man inte vill åka hela vägen till månen). Man skulle ju då kunna åka i omloppsbana runt jorden (som man normalt gör vid "kortare" rymdfärder) men köra "för långsamt" och "gasa" med motorerna för att inte tappa höjd. I alla lägen skulle det leda till att man gör av med bränsle "i onödan" då  motorerna måste skapa den kraft som ska utgöra den mindre men ändå befintliga "gravitationen"

Annons:
Upp till toppen
Annons: