Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2892 ggr
karmun
2015-02-13 17:31

Varför så dåligt med krackeleringar.....?

Har aldrig skrivit något inlägg här men nu måste jag fråga alla kloka här: Idag har jag bränt Raku, fått jättefina färger och bra svärta MEN väldigt dåligt med krackeleringar.. Har "luftat" sakerna före jag stoppat dem i sågspånstunnan, för att krackisar ska bildas, men inte… Har kört både transparent, turkos och gult, grönt och orange gjorda på färgkroppar. Blir så ledsen när allt annat blir bra men krackeleringarna uteblir… 😥 Vad gör jag för fel?!?

"Att skapa är mitt sätt att leva"

Annons:
Leramani
2015-02-13 18:22
#1

Du måste lyssna efter krackljuden när du luftar dem,  du luftar dem antagligen för kort tid,  uppskattningsvis 5-10 sekunder om luften är kall, mer om den är varm.

De Lapsus Resurgam

karmun
2015-02-13 18:29
#2

#1, Jag viftade sakerna i luften ca 10-15 sek innan sågspånet.. Har hört en del som sprayar vatten på sakerna innan sågspånet, men har aldrig testat det.. Kanske har glasyren legat för tjockt..?

"Att skapa är mitt sätt att leva"

karmun
2015-02-13 18:56
#3

Eller så var det bara en miss att köra Raku just idag - fredag den 13:e..! 😝

"Att skapa är mitt sätt att leva"

LenaR
2015-02-14 17:21
#4

Det är så svårt att veta utan att se. Jag tyckte leramanis förslag var bra. Tror inte på för tjock glasyr, det brukar ge djupare krackeleringar, så snarare för tunn i så fall. Tror inte på datumet heller, he he. Såg glasyrerna blanka och utsmälta ut annars, eller kan de behöva högre temperatur? Provar du vatten, så se upp med sprayflaskan. För klumpig dusch ger prickig glasyr från vattendroppar. Hånsforsbruk (om hon heter så här eller bara på instagram?) tipsade om sprayflaskor från Body shop. De ger tydligen en väldigt fin dusch.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

karmun
2015-02-16 10:03
#5

Tack för era svar Leramani och LenaR. 😊 Ja då, åtminstone en del av glasyrerna var "klara" - blanka och släta (inte alla). Nu har jag "svintat" allt i helgen och visst finns en del krackeleringar. Dock inte riktigt som jag hade önskat.. På vissa ställen är det stora, fina krack och på andra ett nät av yttepyttesmå krackisar. 😉 Men efter att ha nollställt mina förväntningar och börjat se sakerna på ett annat sätt är de kanske inte så tokiga i allafall. Är inte det ganska typiskt för rakuprocessen?! 😆 Tack också för tipset om duschflaskan, kanske jag provar det nästa gång..?

"Att skapa är mitt sätt att leva"

Derst
2015-02-17 12:02
#6

Har du provat fler glasyrer? Kanske kan du hitta någon grundglasyr som passar dej bättre o inte krånglar så mycket?

Annons:
tintan155
2015-02-17 12:18
#7

Har gjort liknande erfarenheter och det vi upptäckte var i alla fall att det gjorde skillnad om godset fick brinna längre innan locket lades på

karmun
2015-02-20 00:01
#8

#6 Jag har använt Seemans transparenta glasyr som grund och färgat in den med färgkroppar och oxider, samt använt den som den är. Den har funkat jättebra tidigare som transp och med kopparoxid. Har läst nånstans att det är svårare att få krack med färgkroppar..? #7 Gissar att du menar i sågspånstunnan..? Jag brukar låta det brinna en stund, lägga på locket, lyfta locket och låta det flamma upp och börja brinna igen, på med locket, lyfta locket igen osv några gånger….

"Att skapa är mitt sätt att leva"

stevenj540
2015-02-21 10:19
#9

Kan du berätta vad du använde för glasyr. Det låter som en bra komplement till alla oändliga  krackelerade Raku glasyrer man har sett. Tänk vilket fint spel man kunde få med både en krakelerad och en slätt på samma yta.

karmun
2015-02-21 17:42
#10

#9 Använder Seemans 50202, transparent. Har fått jättefina krack med den tidigare, tyvärr inte denna gång…

"Att skapa är mitt sätt att leva"

[krysopras]
2015-02-22 19:13
#11

Det kan vara färgkropparna som ändrar glasyrens "passning" mot godset. Krakelering är ju "dålig passform" och åstadkommes t ex med mkt alkali. Det är motsatsen till att glasyren "kryper" (samlar sig i liksom "feta" droppar eller öar på godset. 

Det finns alkalifrittor man kan ha till Raku, men de har lite högre smältpunkt än boraxfrittor.

Upp till toppen
Annons: