Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1650 ggr
pyromanen
2/15/15, 9:51 AM

Återvinningslera, hur packa?

Har tagit tag i det eftersatta projektet " ta rätt på återvinningsleran". Och sanningen är att detta är så eftersatt att jag har ca 500-600 kilo torrt lerspill/skrotade föremål. Det fyller nu alla fina 65-liters plastkärl jag urspungligen köpte på ikea för att ha till säckar med råvaror… Och tar plats i min lilla eländiga verkstad. Har en stor och perfekt fungerande jordkällare. Lerpaket köpta 2006 är som nya, ingen uttorkning alls. Min plan är därför att jag blötlägger, på gips torkar, kranar och packeterar återvinningsleran och förflyttar den till jordkällaren. I den takt som på gips torkningen hinnar. Och projektet har börjat bra. De första ca 100 kilon har jag packat i tomma påsar som varit runt köpt lera. Påsar jag plockat ur min soptunna och torkat av. Men nu är soptunnan tom och egentligen är påsarna inte jättesmarta i formen när leran kommer ut i korvar a 7cm i diameter. Det går bara i 3 korvar. Maken har plastsäckar som är kraftiga och som jag tror håller fukten bra, men jag orkar ju inte lyfta och hantera mer än max ca 20 kilon, så säckar verkar osmart. Hur gör ni? Nån som har nåt smart tips om förpackning av återvinningslera i korvform?

Annons:
[qwertyu]
2/15/15, 10:38 AM
#1

Fy på dig att samla på så.. Bäst e att ta avdrejning spillet med en gång att kvarna det Du kan kvarna det tillsammansmed slabbet i spannen du får efter drejningen mens allt e blöt.. Den tid du nu ska lägga på och bereda om på nytt missar du mycket effektiv drej tid på..

pyromanen
2/15/15, 11:15 AM
#2

Jo, att jag varit osmart vet jag redan. Nu flrsöker jag vara lösningsorienterad 😉

abbis
2/15/15, 2:30 PM
#3

Jag sparar men inte såååååå mycket..Kör nog 50 kilo i taget..Det lägger jag i 30 cm korvar i en plastback med lock som står i verkstan..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

pyromanen
2/15/15, 3:31 PM
#4

#3 gör du av med leran snabbt sen eller är plastbacken med lock så tätt att det håller sig fuktigt ett tag?

abbis
2/15/15, 4:08 PM
#5

Den leran går åt på några dagar ..Har alltid några hinkar står och gottar till sig ..Trycker in dom hinkarna  under bänkar och utrymmen jag kan avvara ..när dom sen är tillräckligt hårda i ytan slår jag upp dom på arbetsbordet och låter dom stå så 2-3 dagar utan plast så är det bara att köra dom i kranen..Ett tips är att stoppa en plastkasse i en 15liters hink så är det lättare att få ur leran  ur hinken.. Att ha dom i större tunnor är bara tungt och bökigt ..

Backar med lock håller helt tätt i månader..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Upp till toppen
Annons: