Annons:
Läst 6173 ggr
malin92
2/15/15, 8:04 PM

bygga en drejskiva?

hej jag undrar om de är någon som vet om man kan bygga en egen drejskiva hemma eller är de alldeles för avancerat att göra ? och om de går vad behöver man isf :D

Annons:
Bo§e
2/15/15, 11:22 PM
#1

Det är tveksamt om det lönar sig  (dvs det faktiska resultatet kontra utlagda medel, tid och energi)……men det kan ju bli ett kul projekt i sig själv, för den som särskilt gillar att bygga och konstruera saker…. 

Grundkraven är:  Stabil och inte för svag - någorlunda balanserad - lätt att styra hastigheten - tallrik som inte slår alltför mycket - vettig ergonomi - pålitlig elsäkerhet.  Lyckas man dessutom göra den tyst, är det en stor bonus….🙂

stefanandersson
2/16/15, 7:42 AM
#2

Har en vän som byggt sin egen med hjälp av en skruvdragare men jag had nog valt att köpa en begagnad sparkskiva för 500kr istället.

Med en skruvdaragare som motor behövs en skiva (kan vara hårt trä eller metall) och en stång upp till den som behöver några kullager.

Jag delar en video för en koreansk sparkskiva. Denna har kullager men förr använde man bara en metallkon upp i den tjocka drejplattan och en metallspetts på centrumpelaren. Mycket jobb men dom blir ju fina :)

stefanandersson
2/16/15, 7:44 AM
#3

Detta är en ännu enklare design

malin92
2/23/15, 9:06 PM
#4

tack för all hjälp.  de uppskattades :-D  jag tror jag får köpa en de värkar vara lite för avancerat för mig

Upp till toppen
Annons: