Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 4803 ggr
SuKe
2/17/15, 3:54 PM

Keramikugn kopplat till jordat uttag?

Hej

För några år sedan såg jag på Cebex hemsida att det fanns en ny ugn som inte behövde kopplas till 3-fas utan den kopplas till jordat uttag. Jag ringde och pratade med någon där men den var så ny i lager så ingen erfarenhet fanns om hur den fungerar. Hur är det idag några år senare? Är det någon som vet idag om den finns på marknaden och i så fall hur fungerar den? 

Hälsning Susanne Göteborg

Annons:
Inkanyezi
2/17/15, 4:05 PM
#1

Problemet är väl närmast att man inte kan få ut tillräcklig effekt ur ett vanligt eluttag. Du kan inte ta ut mer än tio ampére ur de flesta eluttag och gränsen för vad man kan få ut är 16 A. Det betyder att du bara kan få drygt två kilowatt, och det blir en väldigt liten ugn.

Så hur det fungerar? Svårt att säga, men eftersom man behöver lite volym för att skilja föremålen man bränner från värmekällan, finns knappast plats för mer än ett föremål i en liten enfasugn. Skälet till att ha trefas är ju att vi vill ta ut effekt på åtminstone sex kilowatt.

Det går att göra en ugn med bara ett par kilowatt, men det ställer mycket större krav på isolering, och den kan inte får stor volym för bränning, medan yttervolymen på ugnen, genom den myckna isolationen, ändå blir väldigt stor. Minsta glipa i lock eller dörr får också ännu större inverkan än i en trefasugn, eftersom det stjäl mycket mer av effekten.

Ride84XL
2/18/15, 4:57 PM
#2

En annan sak är ju uppvärmningstiden - hur bra man än lyckas isolera en ugn så utgör ju isoleringen en massa som måste värmas upp. Så en ugn som har nån storlek som är användbar och bara 2,3 kW effekt (max med 10 A säkring) skulle bli otroligt trög att värma upp - man skulle kanske få vänta ett dygn eller mer för att nå tillräckjlig temp för stengodsbränningar. 

Med 16 A säkring får man 3,7 kW och det kanske duger till en liten "normalsnabb" keramikugn (vilket också är otroligt trögt enl mina referenser). Jag har en ugn som är storlek som en micro med 7,6 kW (som jag mestadels har till andra saker än keramik) - men då går man ju från rumstemp till 1300°C på ca 35-50 min också (beroende på hur mycket man stoppar in). 

Men har man tillgång till 16 A enfas så har man ju oftast tillgång till 3-fas också - dom flesta enfas uttag brukar ha 10 A säkring

SuKe
2/19/15, 9:20 PM
#3

Tack för bra fakta.  Var lite nyfiken på just den ugnen som kan kopplas till vanligt jordat uttag, men i ärlighetens namn trodde jag inte riktigt på den, verkar som inte Cebex har den längre i sitt sortiment heller.

Bo§e
2/19/15, 9:30 PM
#4

Om du menar ugnen "SC-20" (som kopplas till vanligt jordat uttag),  så finns den i Cebex sortiment (och på hemsidan).  Jag är ju pensionär numera, men du kan väl kontakta dem och höra dig för.

[rolnor]
2/20/15, 10:33 PM
#5

Vid 16 ampere kan den ge max3520 watt väl? Namnet antyder väl att den ligger på 20 liter?

Bo§e
2/20/15, 10:52 PM
#6

SC-20 har, som du säger, 20 liters volym.  Effekten är 2,2 kW - 230V jordat uttag.  Klarar sig m.a.o. precis med en 10A säkring.

Tänk på att man numera får använda de nya 13A-säkringarna i en 10A sockel…..förutsatt att ledningarna är i bra skick….

Annons:
Upp till toppen
Annons: