Annons:
Läst 2479 ggr
paonas
2015-02-21 16:13

Glasyr - ställmedel

Jag har använt en vit blank glasyr från Cebex som jag egentligen inte är nöjd med, det lägger sig ett tjockt lager i botten som är väldigt svårt att röra upp. Jag har en påse till med denna glasyr (pulver) som jag nu skall blanda. Kan jag tillföra något ställmedel för att den inte ska sjunka så? Jag har kaolin och aluminiumoxid hemma. Blandar man torrt , pulver eller blött, uppblandat? Mängd?

Paola Näslund
Brenneyia Krukmakeri
https://www.facebook.com/brenneyia

Annons:
[rolnor]
2015-02-21 17:35
#1

Just kaolin eller aluminiumoxid är väl inte ställmedel? Ball clay eller bentonit i liten mängd kan väl funka, annars är en liten mängd tapetklister bra tror jag. Finns ställmedel att köpa annars, carboxymetylcellulosa, CMC, tror det är samma som tapetlimmet.

Bo§e
2015-02-21 18:12
#2

Till alla glasyrer som innehåller "rå" kaolin (eller andra lerämnen), dvs nästan alla stengodsglasyrer, fungerar mättad saltlösning bra som ställmedel.  Mycket effektivt - max 1 tesked per liter räcker. 

Mättad saltlösning:  Ca 30 gram koksalt löses helt i 1 dl ljummet vatten.

Detta fungerar dock inte så bra till glasyrer som helt består av fritta (ofta lergodsglasyrer).     

Saltlösningen kan också med fördel användas till förtjockning av engober.

Ulla
2015-02-21 18:45
#3

Saltlösning - det var nytt för mig. Jag har ett par engober som behöver förtjockas. Tack för tipset.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Rerum
2015-02-22 07:18
#4

Va intressant med saltlösning. Jag har en köpeglasyr som kan brännas från 1040-1230. Händer det något om man tillsätter saltlösning och det inte fungerar som ställmedel? Skall det vara salt med eller utan jod?

Bo§e
2015-02-22 08:57
#5

Med eller utan jod spelar ingen roll.  Ta det koksalt som finns hemma i skåpet.

Om man av misstag tillsätter koksaltlösning till en glasyr som inte lämpar sig för det, är den ändå inte förstörd.  Överdosera bara inte.  Om man under omrörning tillsätter koksaltlösningen, brukar resultatet "kännas" nästan omedelbart. Redan efter ett par tre teskedar i en 5-litershink, brukar skillnaden kännas när man rör om. 

🙂

Rerum
2015-02-22 12:51
#6

Tack Bosse för svar! Har rätt många olika glasyrer så blir ju betydligt billigare med koksalt!

Annons:
Upp till toppen
Annons: