Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 3190 ggr
Lovie
2015-02-26 15:27

Kemikaliehantering/verkstadshygien/Glasering

Hej!

Hur ska man gå tillväga med hanteringen av glasyr som man torkar av? Inte så bra att få i avloppet. Finns det restriktioner att följa.

Tacksam för svar

/ Lovie :)

Annons:
Bo§e
2015-02-26 16:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Titta på produktetiketten.  Är den märkt med nedanstående symbol, skall det definitivt inte hamna i avloppet.

Här är en länk till övriga farosymboler:  http://www.av.se/Images/farosymboler_tcm3-34191.jpg

Mer detaljerad information finns på säkerhetsdatabladet, som finns för varje märkningspliktig produkt.  Tillhandahålls av resp. leverantör.

Lovie
2015-02-27 07:44
#2

Tack Bosse! Vill gärna veta hur ni andra går tillväga med den praktiska hanteringen av borttagandet av glasyr och hanteringen av avfallet. 😊

pyromanen
2015-02-27 13:02
#3

Jag har en tunna, där jag grovdiskar av allt med glasyr på, t.ex silen och olika pytsar jag använt att hälla glasyr med. (I samma vatten i åratal altså). Råbränner och torkar därför inte av glasyr från keramiken.

[rolnor]
2015-02-27 22:23
#4

Man kan lämna in materialet till sopstationer som tar emot miljöfarlgt, kvicksilver etc. Man kan ju låta det sjunka till botten i en hink och sen hälls av vattnet.

pyromanen
2015-02-28 07:16
#5

#4 hälla av vattnet om man vet man inte har använt vattelösliga "saker". Vattnet kan se klart ut och ändå innehålla saker som inte ska i avlöppet. (Ver att du kemist-Rolnor redan vet, så jag skriver för andra).

Lovie
2015-02-28 08:53
#6

Tack för svar :)! Jag känner fortfarande att jag inte har fått grepp om det och är angelägen om att göra rätt dels för miljön, hälsan och så har jag hört att kemikalieinspektionen kan komma på besök och kan ge "böter". När man bränner (stengods) så byter man ju vatten väldigt ofta när man rengör botten. Känns omständigt att ha hinkar med vatten och vänta på att glasyren ska sjunka till botten. Som sagt ovan så kanske det är kvar farliga ämnen i det klara vattnet. Jag kanske överdramatiserar men vill veta om jag missar något. / Lovie :)

Annons:
Leramani
2015-02-28 10:17
#7

Ett enkelt sätt är ju att aldrig använda några glasyrer/ingredienser som är farliga för vattenlevande djur/mikrober,  och sedan använda sjunkmetoden.  Omständigt ja,  men snart kommer myndigheterna att förbjuda farliga glasyrer öht och vår snart förstörda miljö är viktigare än estetiken.  Sen blir det ju mindre farligt för en själv också.  T ex Kadmiumförgiftning är ju ingen omöjlig konsekvens av att vara keramiker, om man inte tänker på säkerheten.

De Lapsus Resurgam

[rolnor]
2015-02-28 12:32
#8

Men kadmium är det väl inte många som använder idag? Kräver ju specialtillstånd.

Tycker jag det är lätt att undvika farliga saker, det värsta jag har i är kopparkarbonat, zinkoxid ibland. Lösliga saker är ju ovanlig.

Leramani
2015-03-01 01:00
#9

Så du menar att inga röda, orangea och gula  glasyrer längre innehåller kadmium?? VAd innehåller de då?  Kadmium finns i oljefärger och akrylfärger för konstnärsbruk.

De Lapsus Resurgam

pyromanen
2015-03-01 09:01
#10

Kopparkarbonat är väl illa nog… Ska inte ut i vattenmiljön. Koboltnitrat är inte så ovanligt att keramiker har heller.

Bo§e
2015-03-01 16:51
#11

#9: Dessa "moderna" röda och oranga glasyrer innehåller kadmium, men i så låga halter att gränsvärdena inte uppnås. Därför är de flesta "ej märkningspliktiga".  Men (tycker i alla fall jag), om man är samvetsgrann skall inte heller dessa glasyrer hamna i avloppet, trots att de "flyger under den byråkratiska radarn"…..kadmium är kadmium… 

🙂

Leramani
2015-03-02 02:46
#12

#11  HÅller verkligen med dig, Bosse.  Det är självklart att de innehåller kadmium.  Jag har köpt provburkar av DecoPotterys färger och på dessa finns inga märkningar alls.  Om jag vore naiv skulle jag tro att de är helt ofarliga. Det tror jag inte.

De Lapsus Resurgam

Kissinger
2015-03-03 23:14
#13

Vi är fyra personer i vår verkstad som glaserar våra saker. Vi har en STOR hink med vatten där vi diskar allt med glasyr på. På föremålen blir det inte så mycket glasyr kvar i botten (om vi nu har doppat) efter att vi med kniv har skrapat tillbaka glasyren i glasyrhinken. Vi har nu haft samma vatten i över ett år. Vi räknar med att när hinken är full så ska vi ha en överraskningsglasyr att använda efter siktning. Kul va!

Annons:
Derst
2015-03-10 12:31
#14

Waxa bottnarna, mer jobb men mindre glasyr i avloppet eller spillhinken

Upp till toppen
Annons: