Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2744 ggr
Isabelle Lindgren
2/27/15, 12:55 AM

Tjosan! Vart tog färgen vägen?!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Brände förprogrammerat glasyrprogram 1260 grader i splitterny ceramaugn. Av 21 prover blev dessa riktigt👎… Resten superfina. Som ni inte ser är dessa från vänster bordeaux, syrenblå, plommonlila och vit krackis. Leror porslin china och 1109 cebex. Någon som har en teori eller tre?

Annons:
Isabelle Lindgren
2/27/15, 1:02 AM
#1

Jo, jag rörde om länge och väl, hade korrekt flyttal och glaserade 1-3 tunna lager i tredjedelar på proverna för att se vilken skillnad det gav. De var helt torra innan nästa lager lades på. Helt galet fula blev de i alla fall. 😆

Bo§e
2/27/15, 7:22 AM
#2

Gör om samma prov, men sätt programmet på 1235-1240°C den här gången. 

Båda glasyrerna innehåller känsliga och flyktiga pigment, och trivs mindre bra vid onödigt höga temperaturer.  Den syrénblå glasyren bildar sina "syrénfärgade" kristaller på ytan, först när den tillåts ligga "tillräckligt" tjockt.  Annars blir den bara koboltblå och blank.

[rolnor]
2/27/15, 10:26 PM
#3

Kul att du visar med bild vad du jobbat med, uppskattas! Proverna ser ut att vara tunt glaserade.

Isabelle Lindgren
2/28/15, 1:03 AM
#4

Tack! Nytt försök då. Ska bara baka flera provbitar. ;) Undrans hur de andra glasyrerna blir om man ändrar programmet… …måste nog baka många fler provbitar… 😆 Återkommer!

Isabelle Lindgren
3/10/15, 11:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Uppdatering. Nytt försök på syrénblå inuti ljuslykta av Porslinslera china. Samma program, tjockt som tusan = stjärnhimmel. 😃 Återkommer med de andra så snart jag hunnit lära mig att ställa in automatiken. 😜

Bo§e
3/10/15, 11:27 PM
#6

Den "syrenblå" kristallbildningen syns här som små prickar.  Rätt bränd skall ytan bli (nästan) helt täckt med ett "mjöldaggsliknande" syrenblått skikt.    Skall bli spännande att se resultatet när du sänkt temperaturen i programmet.

Annons:
Isabelle Lindgren
3/11/15, 12:04 AM
#7

Perfekt! 😃 Då kan man ju variera samma glasyr med två snygga resultat då! 😀😀😀 Tack snälla för hjälpen Bosse! 🌹

Isabelle Lindgren
3/20/15, 2:58 PM
#8

Jag slängde med ett prov på bordeaux och syrén i kristallbränningen till 1210c.. Jag fick till syrén som den är tänkt. :-)

Bo§e
3/20/15, 4:16 PM
#9

🙂

Upp till toppen
Annons: