Annons:
Läst 1670 ggr
Rerum
3/4/15, 8:09 AM

Stengods - lergods

Undrar varför endel keramiker inte vill att arbete med lergodslera och stengodslera ska ske i samma lokal och att det inte är bra att bränna lergods i samma ugn som man bränner stengods. Min leverantör Lars Tärn att en och samma lera (de jag använder) är både stengods och lergods. Det har istället med hur högt man bränner dem det blir stengods när de cintrat och det är olika från lera till lera.

Annons:
Keraleij
3/4/15, 9:02 AM
#1

Naturligt förekommande lergodsleror smälter helt i stengodstemperatur och kan då  förstöra ugnen. De flesta av Tärns "lergodsleror" är av en annan typ och smälter inte på detta vis. De har längre sintringsintervall, men varierar från lera till lera vilken maxtemp som är lämplig

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Leramani
3/4/15, 12:03 PM
#2

Rerum; för att fortsätta kajsa_hs resonemang,  jag köpte en gång en lera som stod som stengods hos leverantören.  Brände en full ugn med föremål och alltihop smälte ner och ugnen blev helt förstörd. Det var bara att slänga alla plattor, ta isär ugnen, köpa nya stenar och göra en ny botten,  flera dagars jobb och en månads produktion till sophögen.  Jag köper aldrig en lera till av den leverantören.
Men därför är det noga med vad man jobbar i och det blir mera knepigt nu när de gör massor som har större brännintervall. Det gäller att hålla mycket noga reda på vilken massa man har och vilket brännintervall man ska ha, och inte slarva med märkningen.

De Lapsus Resurgam

Kissinger
3/4/15, 3:17 PM
#3

Är man flera om en ugn kan det bli ganska så vimsigt med att hålla reda på vilken typ av lera man sätter i ugnen.

Ride84XL
3/7/15, 6:06 AM
#4

Även detta är ju relaterat till långsamma obevakade bränningar och ugnar utan ordentliga kikhål. Det borde ju va stor brandrisk då också om det finns nåt brännbart nedanför ugnen eller att golvet är av brännbart material - om lergodsleran smälter ner till lättflytande kan den ju säkert rinna ut genom t ex ett luftintag nertill på ugnen eller om dörren har en liten springa på en frontmatad ugn…

Följer man bränningen så ser man ju annars rätt tidigt hur saker börjar sjunka ihop innan det smälter så pass att det rinner ut. Då är det bara stänga av och öppna luckan så tempen går ner fort.

Möjligtvis sabbar man plattorna p g a att grejerna fastnar stenhårt när dom är "hälvsmälta" (sen när man ska ha loss dom bryter man sönder plattorna) och om man har otur kanske man får lite lera på elementen. Men man hinner ju "ta det" innan det runnit ner och sabbat hela ugnen.

Upp till toppen
Annons: