Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2243 ggr
Wabisabi
3/9/15, 5:32 PM

Glasyrrecept "Parts" istället för %

Har ett glasyrrecept som inte är % utan parts hur mycket är ex 40 parts, någon som vet? Summan på receptet är totalt 104 parts.

Annons:
Inkanyezi
3/9/15, 5:50 PM
#1

Det borde väl i och för sig vara lättare att räkna från parts.

Jag antar att det handlar om viktdelar. Om man alltså ska ha femtiotvå gram av den färdiga blandningen så tar man tjugo gram av den som ska vara fyrtio delar av hundrafyra. Eller om man ska göra tjugosex gram, så tar man tio gram av den som skulle vara fyrtio till hundrafyra.

Men om det inte är supernoga är det ju bara att dra bort fyra hundrafjärdedelar från hundrafyra och likaledes fyra hundrafjärdedelar av fyrtio, vilket borde bli trettioåtta och en halv. Fyrtio gånger hundra dividerat med hundrafyra =38,46 procent.

LenaR
3/11/15, 9:37 PM
#2

Jag skulle också tro att det är vikt. Om receptet kommer från något land med icke-metriska mått menar de säkert att man kan väga det i gram eller ounces eller vad de nu använder. Finns det något som tyder på att det är volymmått?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Bo§e
3/11/15, 10:31 PM
#3

Det måste självklart handla om viktdelar.  

Volymmått skulle kunna ge (nästan) vilka proportioner som helst, beroende på materialens kornstorlek, kornstruktur m.m.  för att inte tala om att man kan komprimera eller "skaka ihop" en viss mängd pulver till högst varierande volymer.

LenaR
3/12/15, 5:10 PM
#4

Fast det är inte nödvändigtvis lika noga med alla typer av glasyrer. Jag har sett rakurecept i volym, och askeglasyrer. Det är latmansrecept för glasyrer som är oförutsägbara och inte behöver upprepas. Men ett sådant recept skulle förstås inre bestå av 104 parts, så det var ett dumt förslag av mig iaf. :-P


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Wabisabi
3/12/15, 5:19 PM
#5

Tack för era svar!
#4 så himla dumt tycker jag inte förslaget va´🙂

Upp till toppen
Annons: