Annons:
Läst 2602 ggr
ulrmagwen
3/12/15, 10:29 AM

Emulsionsvax

Jag målade dekorationer på en skröjbränd skål med emulsionsvax från Cerama och doppade sedan godset i glasyr. Jag lät vaxet torka kanske 30-40 minuter och det kändes torrt på ytan innan jag doppade ner skålen. Men glasyren fastnade på ALLT som var målat med vaxet??? Vad gjorde jag för fel, är det någon som vet?

(Leran är vit stengods och glasyren en matt svart.)

Tacksam för svar!

/Ulrika

Annons:
Derst
3/12/15, 5:06 PM
#1

Kanske var det för tjocka lager med både vax o glasyr? Prova med tunt vaxlager o glasera ganska snabbt så överskottet rinner av. Blås ev  lite på glasyren så rinner det troligen av godset. Öva på några bitar gods du inte är rädd om innan du går på bra saker du är mer rädd om!

LenaR
3/12/15, 5:15 PM
#2

Man kan också skaka lite på krukan medan glasyren är våt, så åker den lättare av från vaxade ytor.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

ulrmagwen
3/13/15, 9:44 AM
#3

#1: Kanske kan vaxet varit för tjockt, men jag trodde knappast det kunde ha någon betydelse, så länge det var torrt? Troligare att glasyren var lite för tjock i så fall. Men jag ska göra som du skriver och testa på lite bitar för att få kläm på det hela! :) 

#2: Tack för tipset, ska försöka att skaka lite på grejerna, men i detta fall hade det nog inte hjälpt, för glasyren sög fast i vaxet direkt!?

Tack för svaren!

Upp till toppen
Annons: