Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2125 ggr
pias90
3/25/15, 9:43 AM

Få texten att synas bättre

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

HEJ!
Undrar hur jag kan göra för att få den stämplade texten att synas bättre.

Som tex muggen, har inte gjort den själv.

Annons:
Keraleij
3/25/15, 10:00 AM
#1

Muggbilden är väldigt liten, men jag tycker det ser ut som den stämplade texten är ifylld med någon oxid/engobe/underglasyrfärg och sedan glaserad transparent över.

Man kan också använda en glasyr som bryter till en annan kulör på kanterna.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

pias90
3/25/15, 10:09 AM
#2

Tack för svaret kajsa. Men om jag vill ha färgglasyr och inte har glasyr som bryter vid kanterna, hur kan jag göra då?

Keraleij
3/25/15, 6:26 PM
#3

Varför inte göra upphöjd text istället? då kan du försiktigt borsta av glasyr från bokstäverna.

Eller bara prova att ta glasyen lite tunnare?

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Ulla
3/26/15, 9:26 AM
#4

Kan du inte köpa eller blanda någon ny glasyr om de du redan har är opaka? Som kajsa_h skriver så har muggen fått någon slags underglasyr eller oxid på texten innan glaseringen. Det finns färgade glasyrer som är transparenta så att man kan se färgen på det som ligger under. Visserligen så påverkas det ju av glasyren, men det kan bli riktigt snyggt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

MaudSkobyKrukmakeri
3/29/15, 11:12 PM
#5

Ett sätt att få svar kan också vara att fråga försäljarna av keramikmaterial. Det finns tex övergalsyrdekor som man alltså målar ovanpå glasyren innan glasyrbränning. Vissa oxider kan fungera också ovanpå glasyr, som när man gör manjolica. Men med dessa tekniker får du dock inte samma uttryck som på muggen på bilden, men kan bli något annat fint. Lycka till!

Maud Andersson
www.skobykrukmakeri.se

susanne.k.wall
4/10/15, 11:06 AM
#6

Man kan också skriva bokstäverna med vax då blir det ingen glasyr där och leran framträder. Kan också bli fint.

Annons:
Upp till toppen
Annons: