Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 8601 ggr
MaudSkobyKrukmakeri
3/26/15, 10:50 AM

Återvinner ni er lera?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I min verstad har jag alltid återvunnit leran. Det känns självklart att återvinna i möjligaste mån. Jag lagrar sedan leran minst ett år för att få bra kvallite' på leran. Även mina kurselever återvinner lera då stor saker gått sönder och att torka upp lite lera är ju snart gjort. Men jag har också arbetat i verkstäder där man inte alls tog till vara på "gammal" lera. Hur gör ni?

Maud Andersson
www.skobykrukmakeri.se

Annons:
[SkansensKrukmakeri]
3/26/15, 1:07 PM
#1

Vi återvinner allt  i form av gjutlera… torkar, slammar upp snabbt och enkelt, inget större jobb. Sen gjuter vi miniatyrer och annat som är bökigt/inte går att dreja. Funkar hur bra som helst. Ska man återvinna till drejlera vete tusan…lite för mycket jobb!

HelenaAR
3/26/15, 2:11 PM
#2

Jag tar till vara på all lera och slickers, det är ett enormt resursslöseri att inte göra det tycker jag.  Med lerkvarn så är det inga som helst problem att kvarna och dreja igen direkt. :-)

Bryngelin
3/27/15, 10:57 AM
#3

Hur menar du Skansens krukmakeri, att det är för mycket jobb? På vilket sätt mot annan lera? Och måste man lagra leran man återvinner om man inte kranar den?

Jag brukar bara slabba upp den på gipset och knåda igenom. Men den kanske vinner stort på att få ligga till sig ett tag?  Det hade ju förklarat en del.. :)

L.A.E
3/27/15, 1:33 PM
#4

Återanvänder  en del kanske blir det en ny ler blandning , resten gör jag ugns eldfasta sten av eller stampmassa för  att bygga ugnar av. Massan har  lite olika saker i sig och tål minst 1360 C eller mer.

[SkansensKrukmakeri]
3/27/15, 4:30 PM
#5

Misslyckade drejalster går först på gips, vila några dagar, sen i kvarnen. Torkade beskickningsrester osv tycker jag det är för mycket jobb med, bättre att göra gjutlera om man nu har användning för det.

pyromanen
3/27/15, 6:42 PM
#6

Återvinner allt. Låter allt torka först. Sen drar jag ut på projektet några år medans mängden torrt letskrutt växer till sig 😇. Efter ett antal år har det samlat sig ca 500 kilo torr lera och då inser vem som helst att det vore slöseri att inte ta rätt på det. Men fy vad jobbigt och tråkigt det är he he.

Annons:
[qwertyu]
3/28/15, 10:27 AM
#7

Tar tid och pengar att återvinna helt torr lera.. Mer lönsamt att sitta och dreja på den tiden.. Har nu ett par hundra kilo som kommer att köras på tippen…

Bo§e
3/28/15, 12:10 PM
#8

Bättre än tippen:  Lägg leran i botten av groparna när/om du planterar nya träd eller buskar.   Fungerar som en "fukt-backup" under torra perioder.

🙂

pyromanen
3/28/15, 1:16 PM
#9

Alternativt saboterar dräneringen så träden dör. Rekommenderas bara på väldigt väldränerat lätt/sandig mark! 😊

Bo§e
3/28/15, 1:32 PM
#10

Jo visst, det kan stämma i olyckliga fall.  Man skall nog inte göra så på platser som redan är "normalfuktiga".  Lera i botten brukar tillämpas när man anlägger planteringar på "hopplösa" ställen som sluttningar m.m. där det normalt torkar ut snabbt.

Leramani
3/28/15, 11:49 PM
#11

Vilket bra tips, Bosse. Jag har en sån sluttning.

De Lapsus Resurgam

Eva-Karin
4/10/15, 7:12 PM
#12

Jag återanvänder all lera. Har mina "slickerhinkar" (ca 5 l) som jag använder när jag drejar och samlar allt i både efter beskickning och annat. När hinken är full åker det upp på gipsskivan och knådas. Blir ungefär 10kg lera. Får sedan ligga och mogna medan jag använder upp redan knådad lera eller ny om jag har.  Ett ständigt kretslopp.

Susanne Sundström
4/11/15, 8:21 AM
#13

#12 Precis så gör jag också. Enda skillnaden är att jag har en liten plastback som jag ställt på en rullplatta så jag kan rulla runt mina återvinningsbackar. Hur länge låter ni leran ligga och mogna? Jag älskar att dreja med återvinningsleran och kan  med glädje dreja med den inom någon dag bara. Så mjuk och följsam. //Susanne

//Susanne Sundström

Annons:
[davidskeramik]
4/12/15, 12:36 PM
#14

Jo jo. Det torkas och blöts upp och knådas och härjas.

Jag önskar mig en vacumlerkvarn i julklapp!

usd
7/4/15, 12:34 AM
#15

Jag återvinner allt och det brukar bli ett stort berg vart annat år. I juni bestämde jag mig för att istället ta det Lite pö om pö, för berget är alldeles för tungjobbat. Så vet ni vad som hände idag? Det ringde en tjej och undrade om jag ville ha hjälp med något! Man tackar! Hon kommer efter keramiksymposiet i Leksand och vill gärna arbeta med att ta retur på den torra leran. Allt hon vill ha i gengäld är lite drejtid vid drejskivan. Toppen, nu kan jag fokusera på min produktion istället.

Record
7/4/15, 10:13 AM
#16

#10

När ja byggde mitt hus, blev det mycket sprängsten först, därefter ren Blålera och över detta matjord, en fin plantering i dag liksom för 40 år sedan, alltid fina svar, man kan lita på Bosse. 👍

MaudSkobyKrukmakeri
7/7/15, 9:46 PM
#17

#13 Jag låter leran ligga i lager minst ett år.

Maud Andersson
www.skobykrukmakeri.se

Ulla
7/7/15, 9:53 PM
#18

Jag återvinner för det mesta gammal lera. Det beror nog på att jag är så pass gammal att jag avskyr att kasta sånt som går att använda. Nu när vi har reparerat vår gamla lerkran i verkstan i Akalla By så är det mycket lättare att bearbeta den gamla leran. Skulle gärna haft en lerkran i min egen verkstad om det funnits plats.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

mangobango
7/13/15, 1:37 AM
#19

Återvinner så gott som all lera. Blöter, lägger på gipsplatta och knådar med jämna mellanrum. Samlar inga stora högar då jag har en kompakt liten verkstad. Jag gillar att se kretsloppet och ta mig an utmaningen att återanvända.  Ibland återanvänder jag leran direkt och ibland får den ligga till sig, några dagar/veckor/månader beror på skicket och idéerna 🙂 

Det som jag inte återanvänder är lera som "förorenats" av t ex sågspån eller gips, dvs ovälkomna bidrag i leran som inte passar för vad jag jobbar med. Men det är väldigt lite.

Majamarlene
4/11/19, 8:51 PM
#20

Mosar ni sönder alla klumpar först eller hur gör ni. Jag tycker de är så olika hårda klumpar. Svårt att knåda på gipsplatta utan lerkran?

Annons:
Bo§e
4/11/19, 9:12 PM
#21

Ett vanligt förfarande:

1. Se till att all spillera är odentligt torr.   Banka sedan sönder den till en grovlek (ungefär) som "kattgrus".

2.  Häll "gruset" torrt i en hink. Fyll inte hela hinken.

3.  Slå långsamt på vatten tills vattenytan står en bit (4-5 cm) ovanför "gruset". 

4.  Låt stå stilla ett par dagar     OBS!------> utan att röra det <---------OBS!

5. Rör sedan om tills du har en slamma.    Sikta.    

6.  Torka till lämplig konsistens.  T.ex. enligt #9 i den här tråden:  https://keramik.ifokus.se/discussions/4d717ac6b9cb4622330886c4-torkad-lera?discussions-1

LeWa1
4/12/19, 10:45 AM
#22

Jag ger kurser och tar tillvara på ALL lera! Det kan bli mycket "svinn", speciellt för dem som tränar drejning! Dels har jag 10 liters hinkar för lera som blivit för torr (inte helt torr, de har egna hinkar) och över vid drejning. När de blivit fulla "sticker" jag hål i hela massan med ett spett som egentligen är till för att grilla kyckling över grillen. Häller sen över en halv kopp vatten och låter stå en vecka. Sen stjälper jag upp det på gipsbordet, delar med skärtråd i lagom bitar och knådar. Är det sen för vått så stoppar jag i en hel tidning i förvaringspåsen som suger upp fukten från leran.  Det är bara att vika ihop tidningen, lägga den överst i påsen, och försluta! Det får stå nån vecka. Ett enklare sätt när det inte blir så mycket svinn är att jag snor en fuktig tvättlapp runt den lera som blivit för torr, lägger sedan alla "kluttar" i samma påse och knådar den som jag behöver vid behov. Köper såna billigt på jysk i 10-pack!  Torkad lera gör jag som Bosse, men behöver inte slå sönder det i så små bitar. Låter det stå ca 1 vecka. Jag slammar med en preparerad cementblandare. Den översta snurren på cementblandaren är borttagen annars skvätter det som f-n! En del gör jag till papperslera med 25% uppblött toalettpapper och lite atamon (så det inte möglar). Blandar med cementblandaren till en smidig smet, lägger upp på lakan på gipsskiva den första torkningen…….rulla ihop som en rulltårta och ställ den som ett uppochnervänt u på gipsskivan! Hoppas att det blev något nyttigt för nån……..

paonas
4/14/19, 9:47 AM
#23

Jag gör också gjutlera av min återvinningslera sedan några månader tillbaka. Jag är inte helt nöjd med mitt recept och undrar om ni vill dela ned er av hur ni gör? Detta recept använder jag: 5 kg lera 9 dl vatten 7,5 gram vattenglas 7,5 gram soda

Paola Näslund
Brenneyia Krukmakeri
https://www.facebook.com/brenneyia

ramjambam
4/14/19, 10:41 AM
#24

Jag återvinner min lera, men har ingen maskineri. Jobbar på en skola och återvinner så långt att jag har en massa (blöta upp gammalt och sedan torka).
Den leran får eleverna ta gratis men de får knåda själva. Ger en chans att lära ut en del som eleverna brukar inte vara så intresserad i :)

Upp till toppen
Annons: