Annons:
Läst 3568 ggr
solefors
4/4/15, 9:33 PM

Vad heter denna ugn ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som vet vad denna ugn heter och reglagen som finns heter fire-aid.

Reglagen som finns till vänster är en switcher  som kan stå på antingen soak eller cut-off. Över den sitter en ratt där man ställer in hur många % av värmen jag vill ha på. Till höger sitter en ratt där man ställer in gradantalet. Mycket gammal och jag har ingen handbok. Damen var gammal och tappat minnet, så detta är intressant. Men om någon känner till denna kan väl denne säga hur jag ställer in reglagen ! Mycket här står om det finns digitalt verk att jobba med men denna vågar jag inte riktigt lita på.

Tack för svar snart !

Annons:
solefors
4/4/15, 9:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Så här ser reglagen ut. Hur i rackarn ställer jag in denna ??

Bo§e
4/4/15, 10:46 PM
#2

Hej!     Ugnen är gammal, och nästan säkert engelsk.  Skulle kunna komma från Kilns&Furnaces, Cromartie, eller kanske Potterycraft….  Finns det inte någon liten typskylt att läsa…?

Styrningen "Fire-Aid" är engelsk, och är en s.k. halvautomatik.   Den vänstra ratten är effektregulatorn. Här kan man styra (ungefär) hur fort värmen skall stiga.  Den är graderad 0 - 100%.     Med den  högra ratten ställer man in topptemperaturen.  Om den lilla vippbrytaren nere till vänster står i läge "CUT-OFF", stängs ugnen automatiskt av när inställd topptemperatur har uppnåtts.  Om vippbrytaren står i läge "SOAK", kommer ugnen att hålla kvar topptemperaturen tills någon stänger av ugnen manuellt.  "Evig utjämning" m.a.o. om man glömmer att passa ugnen i detta läge.

--------------------------------------------------- 

Exempel på skröjbränning:

1. Ställ effektregulatorn (vänstra ratten) på 40-50%

2. Ställ temperaturregulatorn på t.ex 950°C

3. Ställ vippbrytaren på "CUT-OFF"  (säkrast så…)

4. Om ugnen inte redan startat själv, vippa vippbrytaren 1 gång fram och tillbaks, så borde den starta.

5. Efter ca 6 timmar måste du själv vrida upp effektregulatorn till 100%.  Missa inte att passa denna tid !   Nu kommer temperaturen att stiga snabbare, upp till sluttemperaturen.

Om allt är ok, kommer nu ugnen att stänga av sig själv vid 950°C

--------------------------------------------------- 

Glasyrbränning:

Samma som ovanstående, men med annan, lämplig topptemperatur, samt att du kan vrida upp effekten till 100% redan efter 1-2 timmar.  Men glöm inte att göra det..!

--------------------------------------------------- 

OBS!  Om du någon gång behöver byta ut temperaturgivaren, måste du först kolla (eller låta någon kolla) vilket mätsystem styrningen jobbar med.  Eftersom den är engelsk, kan den jobba med det litet udda systemet "Typ R", vilket kan ställa till det om man får en givare av t.ex. "Typ S" (ser likadana ut).    Men, alla Fire-Aid jobbade inte med Typ R, så här måste man kolla, så att man "bortom allt tvivel" får rätt givare.

solefors
4/5/15, 5:28 AM
#3

Bosse, du är en ängel. Min mentor i keramiken( Vänersborg) hade rätt när berättade att hon alltid ringde och rådfrågade dig vid kniviga ting gällande keramiken. Hon är vår " fröken i min kurs som jag nu kommit till i 2 terminer :) Detta svar ramar jag in :) Återigen tusen tack Bosse !!

solefors
4/5/15, 5:40 AM
#4

En följdfråga, om den inte skulle stå på "cut-of"-läge utan soak, när måste jag i så fall slå av strömmen vid skröjbränning ? Vad är rimligt?

Bo§e
4/5/15, 10:34 AM
#5

I läge "soak" hörs det tydligt när topptemperaturen är nådd.  Kontaktorn börjar då klicka av-på-av-på-av-på, osv…..    Låt den stå och "klicka" ca 15 minuter, och slå sedan av ugnen.

[qwertyu]
4/6/15, 9:15 AM
#6

Var försiktig med fibern som finns i locket..

Annons:
Bo§e
4/6/15, 1:28 PM
#7

Och, benen/hjulen är väldigt låga.  Ställ därför inte ugnen direkt på något brännbart eller annat ömtåligt golvmaterial.  Lägg i så fall något "säkert" material på golvet där ugnen skall stå.  Om golvet är av cement är det förstås helt ok, utan vidare åtgärder.

Och, på bilden står ugnen alldeles för nära träväggen. Särskilt om du tänkt bränna stengods.  Dessa ugnar har förhållandevis tunn tegelvägg, och kan bli ordentligt varma på utsidan.

solefors
4/7/15, 7:28 AM
#8

Ok,  har flyttat ut ugnen och ställt den på bättre underlag och står i lod :) Idag skall jag köra glasering !! :) Nervös som ögat. Då det är lite dyrt med transport av lera o.dyl. så tänkte jag åka till Bullseye AB i Kälvene gamla skola  utanför Falköping. Vet ni om de har lager eller måste man beställa  innan för att få ut det där. De verkar vara en del av Cebex. Är en liten bit att åka om man får till svar att man måste beställa innan.  Mina älsklingsfärger i katalogen och lite annat smått o gott får det allt bli ;) Bättre en kläder hehehehe

solefors
4/7/15, 7:51 AM
#9

Bosse. Har kollat runt på nätet nu och det är en Kilns&Furnaces TSF 71.HT från England. Tack för tipset. 

Går på 380 volt  och "kan" komma upp i 1300 gr. men tror inte detta numer. Men det står Phase 3 &N. Vad betyder detta ?? Har sökt efter en likadan på nätet men hittar ingen någonstans, inte heller benämningen Phase. Vad innebär detta för mig i de olika bränningarna ? Vill ju så gärna göra så rätt det går.

solefors
4/7/15, 8:15 AM
#10

Då jag har närmare till Göteborg än Falköping undrar jag om det finns någonstans man kan beställa från Cebex men hämta upp det själv någonstans i Göteborgsområdet ? Läste att Cebex fanns fram till december.

Bo§e
4/7/15, 8:15 AM
#11

Cebex sålde TSF71 under många år.  Först blev jag litet osäker på vad det var, eftersom locken oftast var blå, röda eller bruna. Men detta verkar vara ett tidigt exemplar.  Reservelement går fortfarande att beställa.

"Phase 3 & N" betyder bara att ugnen skall anslutas till vanlig 3-fas, inklusive nollan.  Men tittar man på din bild, ser man på den röda kontakten att du ju redan gjort det. 

(Cebex Göteborg fanns t.o.m. december 2013)

🙂

solefors
4/7/15, 9:59 PM
#12

Tack för informationen Bosse. Har idag varit i Falköping på Bulseye. En Eva med engelsk dialekt var mycket behjälplig, fick tag i det mesta jag behövde från Cebexkatalogen ! Henne åker jag gärna till igen. Misstänker att detta blir snart :)

Ha en go fortsättning på våren !

Upp till toppen
Annons: