Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2174 ggr
TonjeTonje
4/14/15, 7:02 PM

En paj ugn, hjälp

Min ugn som är en nabertherm 140 l har en felkod F7 och det tyder på  * kontaktor defekt* . Vi har bytt kontaktorer men samma felkod dyker upp! Är det någon som har förslag på vad för typ av fel det brukar/kan bli på en ugn! jag håller helt och hållet på, på hobbynivå så jag har inte bränt så mycket i ugnen! Tonje

Annons:
Bo§e
4/15/15, 12:19 AM
#1

Hej,

Det var en ovanlig felkod….jag börjar med att fråga vad styrenheten heter (står någonstans på frontpanelen).

TonjeTonje
4/15/15, 10:09 AM
#2

Det är en nabertherm s3/c3 Tonje

TonjeTonje
4/15/15, 10:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3
Bo§e
4/15/15, 11:56 AM
#4

C3:an innehåller några kondensatorer som åldras (oavsett om ugnen används eller inte), och om en av dem gett upp, kan felet uppfattas som "kontaktorfel"….   Det är förstås en gissning, men jag misstänker starkt att det kan vara så (eller något annat relaterat…).   C3:an torde vara kring 30 år gammal vid det här laget, och till slut inträffar sådana här saker.   Maila Thore Lundqvist ( thore@havsvik.nu ) så får du kunnig hjälp.

TonjeTonje
4/15/15, 1:02 PM
#5

Tack så hjärtligt Bosse! Nu håller jag tummarna!

Ride84XL
4/15/15, 4:10 PM
#6

#4

Måste ju säga att jag är rätt imponerad över dina kunskaper vad gäller alla modeller av ugnar och automatiker, drejskivor mm. Nu är ju just trasiga kondsensatorer ett vanligt fel i gammal elektronik och förmodligen något man skulle börja med att kolla om man felsöker en automatik t ex. Men oftast behöver man ju bara säga modell så vet du ju direkt vilka komponenter som brukar strula osv. Märks ju verkligen att du meckat en del med det eller iallafall har bra med erfarenhet. 

Jag har ju byggt egna ugnar, effektreglering med PWM och amperemeter mm  - men det är ju ändå inte lätt alla gånger att ta reda på hur tillverkaren gjort om man plockar isär en färdig produkt utan att ha tillgång till kopplingsscheman eller liknande. Här är det ju många olika modeller och alla är ju olika.

Sen är det ju lite kul att få veta lite om keramikugnar också, temperatursensorer mm som man inte tänkt på. 

Verkligen skillnad mot det intryck jag fick av Seemans:

http://keramik.ifokus.se/discussions/55192f438e0e74356c001702-glasyr-problem?discussions-1

Annons:
[qwertyu]
4/16/15, 9:04 AM
#7

Nu ska du  inte kasta skit på seeman ride84xl. Han har hjälpt mig med mycket angående råmaterialer.. Bosse har säkert jobbat mycket med dessa automatiker och ugnar…….

Upp till toppen
Annons: