Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2188 ggr
Tillvara
4/21/15, 5:49 PM

Ugn med TC40 har felkoder F3 3 & F4

Hej, 
Jag vet inte vad jag ska göra, är det någon som vet - vad jag kan och bör göra?
Jag satte igång ugnen, den gick upp  till 1250 grader, nästa gång jag tittade var det drygt 700 grader. Nästa gång jag titta till den stod det F3 3, när jag stängde av och satte på elen via strömbrytaren stod det istället F4. 
Jag har prövat dra ut sladden ur både ugnen och ur själva kontakten, stängt av åter kommer felkoden F3 3 & F4.
Vet någon av er vad jag ska och bör göra?

Annons:
Bo§e
4/21/15, 10:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hos TC-40 betyder F3 och F4 att felet ligger i temperaturmätkretsen.  Givaren, givarens kabelanslutning, och själva kabeln skall kollas upp.

Ride84XL
4/22/15, 3:04 AM
#2

Det där felet verkar ju lite som ett jag fick förut - i och med att den hoppade från 1250 till 700.  I mitt fall var den en extern pyrometer - men det borde väl inte va så stor skillnad här. 

Då berodde det på att övergången mellan sensorn och kabeln blev överhettad och förmodligen smälte nån lödning där så det blev kontakt mellan ledarna i kabeln - vilket gör att det skapas en "falsk" mätpunkt där och då blir uppmätt värde för lågt. Det berodde på att sensorn var för kort så jag fick sticka in den så långt att kabelövergången hamnade inne i ugnens isolering och där blev det uppenbarligen för varmt. 

Testa (sen när allt kallnat) och ta ut sensorn och håll en tändare eller tändsticka under kabelövergången ett par sekunder. Det ska inte pyrometern reagera på eftersom den ska bara mäta ute i spetsen på sensorn om den fungerar. Om den reagerar så är kabelövergången defekt. Då får man skaffa en ny sensor.

Tillvara
4/23/15, 11:46 PM
#3

Tack båda - jag ska testa att värma som första steg.

Tillvara
6/25/15, 8:29 AM
#4

Det var fel på termoelementet - tack för hjälpen att lokalisera. Nu är jag igång igen!

Ulla
6/25/15, 11:10 AM
#5

Bra att du talar om hur det gick. Säkert en hjälp för andra som hamnar i samma situation.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: