Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 11911 ggr
saud
4/25/15, 3:20 PM

Tandoor ugn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag planerar att bygga en Indisk tandoor ung i lera (se bifogad bild) och jag kan ingenting om lera.  Jag skulle vilja ha lite tips om vilken typ av lera man ska använda?  Finns det någon lertyp som klarar höga temperaturer bättre än andra?

Storleken på tandoor ungen är 55cm i diameter nedtill och 40cm upptill och ca 70cm hög. Godstjockleken kommer att vara ca 4cm. 

Kan man göra en sån här konstruktion på frihand utan drejskiva??

Om någon av er har tips/ förslag hur man skulle kunna bygga ett sådant kärl så tar jag emot det tacksamt :)

Mvh// Saud

Annons:
Leramani
4/25/15, 6:27 PM
#1

Lera: Du skulle kunna ringa Lars Tärn, som kan en del om värmetålig lera, och säljer den.  www.tarn.se 
Bygga: Ja det kan man. Om man vet hur och har rätt verktyg.

De Lapsus Resurgam

saud
4/25/15, 10:30 PM
#2

Tack Leramani för tipset :). Jag ska ringa Lars och prata med honom. 

Har du förslag på rätt verktyg??

Ride84XL
4/26/15, 3:02 AM
#3

4 cm lera låter ju inte som nån höjdare att bygga ugnskammaren av (även om den tål värmen). Bränd lera är ju nästan som kompakt sten - "suger upp" en massa värme i början för att värma upp allt material (=lång uppvärmningstid). Sen när det väl är varmt skiljer det typ 300°C mellan in och utsida p g a att det isolerar så dåligt.  Efteråt står den sen och avger all lagrad värme till ingen nytta.

Om man överhuvudtaget får upp tempen så lär det ju verkligen bli en ugn som "eldar för kråkorna". Det borde ju va effektivare med en tunnare vägg och sen keramisk fiber utanpå eller nåt istället…

Leramani
4/26/15, 10:51 AM
#4

#3 Jag tror att ugnen redan finns i sinnevärlden, fungerar utmärkt, och att Saud helt enkelt vill göra en här, och vill veta hur utan att behöva lära sig att dreja.

Svara på frågor ingen ställt känns onödigt, lite besserwissrande.

Googla Tandoor oven.

Saud: Man kan handbygga en tandoor, med rätt lera och verktyg för handbygge, dvs träklappa,  träsken och tjock slicker.  Jag tror t om att du kan hitta instruktioner för det via google.  Annars kan jag lära dig att handbygga.

De Lapsus Resurgam

L.A.E
4/26/15, 7:29 PM
#5

Fick en förfrågan att bygga  några Tandoor men jag tackade nej. Blir rätt tunga att handskas med om det ska vara  den större  sorten   .Någon ville ha den inbyggd i altanen  och lite andra idéer. I vårat klimat så tror jag att de måste skröjas först  för vi har ju frost och kalla vintrar ,då ska de skyddas på något sätt.

saud
4/26/15, 11:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag har sökt på Google och har hittat en hel del information och konstruktioner. Dem flesta som har byggt en egen tandoor har gjort med terrakotta kruka. Hittade en blogg där en kille har byggt en i ett oljefat http://oildrumtandoor.blogspot.se/

Jag har tänkt att bygga en likadan som hans. Här är en ritning på hur jag hade tänkt att bygga den 

Leramani verktygen som du nämner var kan man köpa dem?? Och jag tar jätte gärna din hjälp för att lära mig handbygga kärlet.

Har kollat lite på youtube om "Earth Oven" och där rekommenderar dem att man blandar leran med sand. 2 delar sand och en del lera……för att få bättre värmeegenskaper,

Eftersom jag aldrig har jobbat med lera…….vet jag inte hur man ska blanda leran. Vilken konsistens den ska ha för att man ska kunna forma kärlet.

Vill gärna ha tips hur man blandar lera…..hur man knådar leran för att få ut all luft osv…

// Saud

Annons:
Ride84XL
4/28/15, 2:53 PM
#7

Jaja - hahahahahaha😃. 

Jag trodde det skulle bli nån form av ugn för keramikbränning. Ska man ha den till att grilla och baka i så är det ju såklart inga problem att göra den i lera, eftersom man inte ska upp i så höga temperaturer (även om det kanske ändå inte går med vilken lera som helst då den måste tåla att värmas upp ojämnt utan att spricka). 

Hade man skrivit "tandoor oven" på en gång hade man ju kunnat tänka sig det på en gång - annars hade det ju hetat "furnace" eller "kiln" troligtvis. Men på svenska kallas det ju "ugn" oberoende av användningsområde eller temperatur. 

Det såg ju helt underbart gott ut, käket som gjordes på bilderna.

pyromanen
4/28/15, 5:45 PM
#8

Tandoori chicken är nån riktig indisk klassiker och smakar jättegott. Även diverse bröd som bakas genom att degen hängs mot insidan. Tjockleken behövs nog för att den ska hålla värmen uppe när man stoppar inkalla maten, lite som stenen i en stenugn. tärn har nån lera man kan göra sättmatrial av, skulle tro den kan vara lämplig.

Leramani
4/28/15, 10:34 PM
#9

Saud: Man får göra verktygen själv, för man behöver stora verktyg för så stort kärl.  Du får helt enkelt komma till min verkstad, så kan jag dels lära dig, dels hjälpa dig göra verktygen i trä. Jag bor i Göteborg.

De Lapsus Resurgam

Upp till toppen
Annons: