Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2665 ggr
[ekdama]
2015-04-25 16:37

Vit o svart glasyr

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Vi har nu problem med vår vita och även svart täckande glasyr på gul lera CS950. Temp 1260 gr. Den kryper ihop fläckvis på godset. Se bild. Det fanns inget damm på godset och tror inte heller på fett ev från händer. Vi har haft problemet tidigare men kände att vi nu vill ta tag i det och få hjälp av er kunniga här.

För tjocka glasyrer eller fel temperatur? Vad tror ni?

Annons:
susanne.k.wall
2015-04-29 07:39
#1

Jag skulle prova med att lägga på glasyren tunnare. Ett alternativ (om glasyrslamman är tjock) är att tunna ut den och hålla godset lite längre i glasyren.  Men prova att tunna ut några dl bara så ni inte tar allt. Har inte så mycket erfarenhet av detta, men så skulle jag börja. Sen får man lite mer begrepp om hur man kan gå vidare. Glasyrerna är väldigt fina så det vore synd om ni inte kan fortsätta med dom. Hör gärna av er igen :)

[ekdama]
2015-04-29 08:55
#2

Tack #1 Vi får börja med att späda gladyren och sen ev gå vidare med tempsänkning. Ja åtetsr tråden när vi sett hur det går. Ha en trevlig dag!!

LenaR
2015-04-29 20:55
#3

Är det egna glasyrer eller köpe? För det finns sätt att ändra i recept för att minska risken för krypning; enklast är att byta lerinnehållet mot en mindre plastisk lera.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[ekdama]
2015-05-05 08:34
#4

Tack Lena! Det är köpeglasyr så jag vet inte exact innehåll. Men jag ska testa att göra egen variant. Eftersom jag är novis på det området undrar jag vilka leror som är plastiska och vilka som ärr icke-plastiska?

LenaR
2015-05-10 16:58
#5

Utan att gå in på detaljer då: Mest plastiskt (av de leror som brukar användas till glasyr) är bentone och bentonit. Sen kommer lergodsleror och ball clay. Sedan stengodsleror, och kaolin. Minst plastiskt är molochite, dvs kalcinerad kaolin. Molochite har ingen betydelse för vidhäftning på godset eller för slamman, utan den bidrar med kvarts och aluminium. Vad ska du göra för egen variant? :-)


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Upp till toppen
Annons: