Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2418 ggr
Godsagare
6/8/15, 10:13 AM

Kompressor till sprutglasering. Vilken har du?

Vilken kompressor har du när du sprutglaserar?
Är du nöjd med den?
Pris?
Skulle du köpa likadan idag eller vad skulle du välja istället?
Vad rekommenderar du att man INTE ska köpa?

Andra tips jag inte tänkt på att fråga om?

Själv har jag använt en otroligt liten och tystgående Airbrush-kompressor men har insett att den inte ger tillräckligt med tryck på luften. Ny måste inhandlas.

Annons:
[rolnor]
6/8/15, 2:37 PM
#1

Minns inte exakt, det är en ganska stor modell från biltema, funkar bra men den väsnas kollosalt. Glaserar man mycket så är det nog bra med en stor modell som slits mindre, kanske även sikta in sej på ett dyrare fabrikat också.

Bo§e
6/8/15, 4:04 PM
#2

Tänk:  "Fri avgiven luftvolym 120-130 liter/min"  eller gärna mer.  25 liters tank, eller gärna mer.    Ställ sedan det utgående arbetstrycket på runt "2 bar" (typiskt "1,8 - 2,2 bar), och anpassa allt annat till det.  

Blanda glasyren "något tjock" (jfrt med doppkonsistens), så byggs tjockleken upp snabbare, och du får inte så våta grejor…..

En alltför liten kompressor blir jobbig att lyssna på…..

🙂

[rolnor]
6/8/15, 7:31 PM
#3

Jag brukar köra med högre tryck men det beror på om jag använder pistol med överliggande eller underliggande färgkopp. Det ska väl helst inte börja rinna glasyr nedför krukan så jag instämmer att glasyren ska vara ganska tjock, brukar mäta 0,7 liter vatten till 1kg glasyr om jag minns rätt, beror såklart på vad som är i glasyren.

Bo§e
6/8/15, 7:37 PM
#4

Ja, det här med trycket….jag antar att uttrycket "var och en är salig på sin tro" är tillämpbart här…🙂

Principen med "ca 2 bar" lärde jag mig en gång av de äldre medarbetarna hos Höganäs Keramik, och för mig har det fungerat fint…..som om glasyren "hittar krukan" lättare vid det här trycket, och mindre glasyr flyger förbi….och allt känns dessutom litet lugnare….  Jag hävdar inte att detta är det "enda rätta"…bara att det har passat mig….

🙂

Godsagare
6/8/15, 10:30 PM
#5

Strålande tackar!

usd
6/9/15, 11:30 AM
#6

Biltema 24 l, då ca 2000 kronor. Väsnas så jag har ställt den i ett annat rum, två rum bort. Borrat hål genom två väggar ovanför golvlisten och dragit fram en tryckluftsslang kortaste vägen. Enl Biltema kan man dra 10-12 meter utan problem, troligen längre. Den står på en hylla med rejäla kanter så den inte dunsar i golvet. Den jazzar runt lite när den går ;)

Annons:
Bo§e
6/9/15, 5:01 PM
#7

Jula "Kompressor 8 l 750 W"  (artikel 200012)  är också ett billigt och bra alternativ.  Räcker utmärkt till Sprutglasering, och mycket annat.

ramjambam
6/11/15, 7:28 PM
#8

Jag har en väldigt liten men tystgående kompressor - sprutskåpet finns i ett litet utrymme i en källare, och ljudet ekar. Kompressorn är inte effektiv, men gör att man hittar på andra sätt att glasera än att sprutmåla. Hursomhelst slipper man bli döv…

Potzypot
12/3/15, 10:14 AM
#9

Perfekt tråd för mig! Jag letar efter sprutpistol och kompressor. Undring till Bosse inlägg 7 och 2: Kompressorn på Jula 200012, verkar ju käck. Enligt spec så avger den 100l/min. Tillbehör till den på Julas hemsida är ett kit där en sprutpistol ingår, produktnr 079040. Den vill ha 350 l/min. Skulle den kombinationen funka tro? Eller är sådana specifikationer inte så viktiga? Cebex sprutpistol har spec på 50 l/min men ändå säger Cebex att kompressorn ska ha minst 20 l tank. Varför? Vad innebär olika tankstorlekar? Jag inser att sprutpistolen från Jula antagligen inte håller speciellt länge, men jag får ju med luftslangen om inte annat. Och eftersom jag bara sprutat med handpump innan så kunde ju detta kunna vara ett startkit för att se om tryckluftssprejning är något för mig. Eller ska jag se mig om efter en annan pistol? Tack för att denna tråden är startad!!!

Bo§e
12/3/15, 10:38 AM
#10

#9:  >> Vad innebär olika tankstorlekar?  >>

Ju mindre tank, desto oftare kommer kompressorn att starta (och väsnas…).  Om man bortser från trivselfaktorn, kan man visst välja en maskin med liten tank (förutsatt att kapaciteten "liter/minut" räcker till, förstås..).   Kapaciteten 100 liter per minut är nog den nedre gränsen för vad som fungerar "hyfsat".  En tank på 20-25 liter får man nog också anse som ett minimum, för trivselns (och grannsämjans) skull.  Helst skall tanken vara ännu större, men det kostar förstås litet mer….

[melkeramik]
12/3/15, 11:16 AM
#11

Har en liten behändig 10 liters kompressor CEVIK Pro 10SA för 115€ och är nöjd hittills. Den går igång nästan direkt när man sprutar förstås, men har inte haft problem med trycket även om jag glaserat stora skålar. Det verkar för mina ändamål inte ha så stor betydelse om trycket är 8 bar eller 2 bar. Om jag sprutade varje dag skulle jag nog köpt en kompressor med större tank, men de är tre gånger så dyra och tre gånger så bökiga. Den här har t o m ett rejält och bekvämt bärhandtag, och stabila gummifötter: "dansar inte runt" när den är igång.

Mycket buller (92dB) så det är öronskydd som gäller…funderar på att göra ett ljudisolerat skåp med lufthål eftersom det är bekvämt att ha maskinen stående på en hylla under sprutskåpet. Det går ju också att ha kompressorn inne i något förråd med dörr, 10 meter slang räcker långt. Pistolen jag använder har överliggande behållare och det är nog det bästa för glasyrer — man undviker att rensa och diska röret ner i behållaren på den underliggande varianten.

Bo§e
12/3/15, 11:34 AM
#12

Jag såg en gång en kompressor som man hade hängt upp i elastiska gummistroppar…..och den hängde i takstolarna uppe på vinden…!! 😮…med en lång slang ner genom taket…

Kanske en drastisk metod, men som  visar att ljudnivån i vissa fall blir en allvarlig faktor….

🙂

Potzypot
12/3/15, 12:32 PM
#13

Melkeramik,

Var har du köpt din kompressor  CEVIK Pro 10SA?

Vet du vad du har för modell på sprutpistolen?

Annons:
[melkeramik]
12/3/15, 1:06 PM
#14

@Potzypot: Jag köpte kompressorn på byggvaruhuset Leroy Merlin i Spanien. CEVIK är den spanska importören — apparaten är tillverkad i Kina. Kompressorn finns säkert under annat märke och namn i andra länder, du kan leta och jämföra med produktbilden som du hittar genom Google.  Sprutpistolen är den billigaste av märket DEXTER, som är Leroy Merlins "vita" märke, allt också tillverkat i Kina. 

Det här med att köpa billiga verktyg kan vara lite vanskligt. Genom åren har jag lärt mig att köpa grejer som används kontinuerligt (vinkelslip, borrmaskin, gräsklippare etc) av kända märken som t ex Bosch, Husqvarna, Black&Decker. Andra prylar, som i det här fallet kompressorn som jag kanske använder mindre, känns det inte värt att lägga ut så mycket på och Cevik är ett halvbra mellanmärke. Det finns ett ännu billigare byggvaruhus här (Brico Depot) vars maskiner bara är skräp och där köper jag bara skruvar och tegel numera. Man får liksom känna sig fram — i Sverige finns säkert också importörer av Kina-tillverkade "mellanbra" maskiner.

Potzypot
12/3/15, 1:43 PM
#15

1000 tack för kommentarerna.

Upp till toppen
Annons: