Annons:
Etikettvideo
Läst 3056 ggr
stefanandersson
6/9/15, 9:06 AM

Kom till Jingdezhen med oss!

Nu kan du se dokumentären om min och mina kollegors resa till Porslinets huvudstad, Jingdezhen, Kina. 🥳

Jag tycker det blev riktigt bra och det märks att filmaren har en bakgrund i hantverk i hur väl han fångat just hantverken. Jag skäms inte särskilt mycket för min egen insats så nu passar jag på att dela.

Se den på URplay!

Annons:
Ulla
6/9/15, 7:33 PM
#1

Så, nu har jag tillbringat 50 minuter i Kina. Jättekul att se. Ni verkar ha haft fullt upp hela tiden. Hade alla med sig egna projekt som de ville arbeta med under tiden ni var där?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Solhem
6/10/15, 1:28 PM
#2

Härligt att se!

attis kakelugnar
6/11/15, 12:02 AM
#3

Jag sög i mej varje sekund av er vistelse,som en god pralin! Så häftigt!

stefanandersson
6/11/15, 10:22 AM
#4

Roligt att ni gilla den, filmaren fångade mycket men det var såklart såå mycket mer :)

#1: Alla hade förberett några tankar och väl där såg man vad man kunde göra. Jag tror att jag kan få extremt mycket gjort om jag är där en månad nu när jag vet lite mer om hur det fungerar. Jag kommer åka igen, Leksands Folkhögskola har nu beslutat att göra resan varje år med sina tvåor och jag kommer följa med ibland.

L.A.E
6/11/15, 3:22 PM
#5

Trevlig film och kul att se  er alla där.  Varför de har öppnat  upp Jingdezhen är att det går rätt dåligt för dom  även i Kina . Kan tyvärr inte nämna det vi vet av hänsyn till vissa .

 Samtidigt är det så att åka till Kina och tillverka är lika med att ta död på europeisk  tillverkning som  snart inte finns kvar tyvärr.  Tänker bara på alla fabriker man har varit på ute i Europa som är borta nu och hur fort det har gått.

stefanandersson
6/12/15, 11:43 PM
#6

#5: Delar inte riktigt din bild där Lennart. Det vi träffar är inga keramikindustrier utan små företag, ofta en mästare och ett par elever. I Europa har den typen av företag varit borta i nära  nog ett sekel. Med dom krukmakerierna gick säkert massor med kunskap i graven men I JDZ finns det hopp att behålla hantverkarna och hantverket.

Annons:
Skabbekatten
6/15/15, 12:04 AM
#7

Tack för en inspirerande film!

Vilken häftig upplevelse.

L.A.E
6/16/15, 1:32 PM
#8

#6 Annika och jag var för två år sen inbjudna till Kina  för att öppna en världsutställning  av olika tekannor. Hotell där vi hamnade till slut var baksidan  mest intressant .Såg ut  som hyreshus  minst 12 st riktigt  långa  bara att det var över 800 hundra keramikverkstäder   i dessa + pensel affärer och butiker med förpackningar av alla  de slag man kan tänka sig.     Träffade  i en annan stad också  en familj som har gjort keramik  i minst 300 år de har  otroliga ugnar av alla de slag ca50 st många riktigt små. Nu har dom problem med att det byggs stora höga hus runt om så deras rök nu måste gå ner igenom ett vatten filter som tar bort röken från de olika ugnarna. Hoppas jag kan lägga in bilder lite längre fram om datorn vill

Upp till toppen
Annons: