Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1662 ggr
Camilla holewa
6/25/15, 3:20 PM

Rakubränning

Jag har glaserat med turkos och vit rakuglacyr och bränt i min ugn. Resultatet blev väldigt metalliskt. Man ser knappt färgen och inte heller krackeleringarna. Det blev mest skimrande ???? Vad har jag gjort för fel?

Annons:
Leramani
6/25/15, 4:23 PM
#1

Du brände till 900 grader nånstans,  och sedan kylde av föremålen och lade dem i typ sågspån för att reduceras?

De Lapsus Resurgam

Camilla holewa
6/25/15, 8:11 PM
#2

Ja glasyren smälte och blev blank när jag tog ut dom lade jag dom i en liten tunna med sågspån i ca 10 minuter sen vatten.

Ulla
6/25/15, 9:57 PM
#3

Du har säkert inte gjort något fel. Resultatet kan bli väldigt olika beroende på hur snabbt du lägger ner dina föremål i reduceringskärlet. Eftersom du fått så mycket metalleffekter så har du antagligen varit snabb. Om du väntar ett tag så hinner glasyren svalna litet och stabilisera sig. En del vill hellre ha metalleffekten.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ojsan!
6/26/15, 7:31 AM
#4

Om du putsar den turkosa med ättika så kommer färgen fram. Vet inte hur det är med den vita, men prova med den också. Jag har gjort det med gott resultat. 😊

Giema
6/26/15, 7:33 AM
#5

Jag rakubrände fågel med turkos och vit glasyr. Den blev helt kopparmetallisk! Nu har den stått i trädgården en månad och har blivit nästan helt turkos! Snacka om förvandling! Raku är spännande överraskande!

Skabbekatten
6/26/15, 12:49 PM
#6

Det handlar om oxidering respektive reducering. Kopparglasyrer blir metalliska om du snabbt stoppar ner föremålen i sågspån men mer gröna eller turkosa då du luftar föremålen en stund innan du täcker över. Och precis som på gamla kopparkittlar kan den metalliska effekten oxidera med tiden och förändras.

Annons:
Upp till toppen
Annons: