Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1644 ggr
AnnaLow
2015-06-25 21:51

Bra vax till bottnar?

Jag brukar vaxa bottnarna på min keramik vilket normalt fungerar jättebra. Nu har min (säkert 10 år gamla) vaxflaska tagit slut och jag lyckas inte hitta samma märke igen. Tyvärr hann jag slänga den innan jag skrev upp namn och märke men så mycket kommer jag ihåg att det var en vit fyrkantig flaska med rött lock och engelsk text… Köpte ett annat vax från Seemanns men det fungerar inte alls lika bra. Trots att jag lägger på tjocka lager så fastnar ändå glasyr och jag måste torka med svamp också… lite för mycket dubbelarbete för min smak. 

Någon som har ett bra tips på vax till bottnar som ni tycker är bra att använda?

(Jag vill helst köpa färdigt och kunna använda kallt, inte blanda själv alltså ;-) )

Varmt tack på förhand!

Annons:
Cax
2015-06-26 06:58
#1

Jag samlar på ljusstumpar som jag värmer på en spisplattor. Sen doppar jag botten. Det fungerar för mig.

Cax-catrineskeramik.com

KeramikeniSkredsvik
2015-06-27 22:33
#2

Jag har en skumgummibit som jag väter, ställer skål/mugg etc på den och trycker lätt och snurrar. Ett superenkelt sätt att snyggt torka bort glasyren från botten.

purmamarca
2015-06-28 18:43
#3

#2 Och det blir ännu lättare om du vätar botten innan du glaserar. Glasyren absorberas inte lika lätt, sen är det bara att fortsätta som du gör. 😉

KeramikeniSkredsvik
2015-06-28 21:17
#4

#3 Tack för tipset! 🙂

Upp till toppen
Annons: