Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1224 ggr
Piafiano1
6/27/15, 3:07 PM

Ugnsproblem

Hej! 
Jag har köpt en begagnad KF Sure-fire. TSF 223. ( toppmatad ugn) Äntligen har elektrikern varit här och idag skulle jag prova för första gången. 
På visa människors inrådan försökte jag göra en inbränning. Första delen i inbränningen går ut på att kolla mekaniken. 
Topptemp 300gr "mellantemp" 150gr och tid till "mellantemp" 10 min. ( allt detta enl pappret som följde med ugnen.) Efter 30 min stog den fortfarande på Time 1 och ( inte växlat över till Time 2 ) Den angav att den kommit upp i 30 grader. Vi gläntade på en toppventil, det var rejält varmt i ugnen. Troligtvis ett par hundra grader. Vi gläntade på locket och såg att alla element glödde. 
Är det någon som har en aning om vad som är fel? Elektroniken? Givaren? Hur ska jag börja felsöka?
Väldigt tacksam för svar
Mvh
Pia Hammar

Annons:
Bo§e
6/27/15, 5:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ja, det gäller att felsöka metodiskt, så att man inte leds in på fel spår redan från början.

Att du över huvud taget kan se en temperatursiffra på displayen, tyder på att givarkretsen är sluten, dvs "hel"……men att siffran inte stiger, eller stiger obetydligt, får mig att undra om där sitter en "riktig" givare..?   Kanske bäst att först kolla att ingen "hemelektriker" stoppat in en vanlig tråd av något slag ?  (Jodå, sådant har hänt…🤔) 

Dra ur givarens insats  (se bilden), och kolla att tråden verkligen är försedd med en liten lödpärla längst fram.   Det bör se ut som "2".  Ta gärna en bild och visa hur det ser ut.

Avbruten, kortsluten eller polvänd givarkrets  resulterar i en felkod ( i stället för temperatursiffran) på displayen.  Därför utesluter jag detta, så här långt.  

Gör denna enkla koll först. Om inte annat kan vi då utesluta den felorsaken.

Bo§e
6/27/15, 9:29 PM
#2

Jag kom på en annan sak;  givaren i den här ugnen är ganska kort.  Om ugnen nyligen transporterats, finns det en möjlighet att givaren pga rostig fästskruv har "skramlat loss" och åkt ur, helt eller delvis.   I så fall mäter den temperaturen utanför ugnskammaren, och de symptom du beskriver skulle kunna uppstå.

Men detta märker du så snart du skruvar loss plåten bakpå ugnen….

Piafiano1
6/28/15, 9:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tack snälla Bosse för mycket bra svar! Maken skruvade isär och skruvade ihop igen! Nu verkar det funka! Sitter just nu och inväntar de sista graderna upp till 1240!!! Ska bli väldigt spännande att kolla konerna det att jag vågar glänta på luckan! Det är varmt å gott här i förrådet just nu :) Det sitter två keramiska "pluggar" längst ner i ugnen, de glöder vackert iaf! Vet du om det är meningen att man ska ha dem i eller inte under bränningen?

Upp till toppen
Annons: