Annons:
Etiketterkurserutbildningar
Läst 3516 ggr
loislane
6/29/15, 7:45 PM

spånplattor

Hej igen

Det har blivit en del inlägg av mig idag. Här kommer en fråga till. Ser att en del drejar på fina spånplattor. Det vill jag också göra men hur får ni dem så runda och fina? Sågar ni till själva för hand eller finns det en klurig maskin som kan såga ut runda plattor? /Loislane 😊

Se skönhet i det icke perfekta.

Annons:
Bo§e
6/29/15, 8:58 PM
#1

Jag har alltid varit en "spånplatts-fan".  Det räcker med att rita upp lämpliga cirklar på spånplattan, och sedan såga med sticksåg.  Att plattorna blir litet "råa" i ytterkanten spelar inte så stor roll.  Putsar till, gör jag bara om jag skulle ha missat grovt med sågningen någonstans…. 

Det är bara att rita, såga, och dreja….🙂  Så småningom blir plattorna "impregnerade" med lera, och de blir bara bättre med åren…..

Mindre plattor (t.ex. passande för tefat m.m.), behöver inte ens vara runda. Det går lika bra att göra dem kvadratiska….

pyromanen
6/29/15, 9:03 PM
#2

En vanlig städhink har varit lagom att rita runt för mina normalplattor. Sen när jag gjorde några "bauta" tog jag o spikade en liten spik i mitten och knöt ett söre runt en penna och en ögla i andra öndan runt spiken…. Då blev det ungeflr som en passare. Sen sågat med vanligt sticksåg

loislane
6/29/15, 9:22 PM
#3

Tack för fin info Bosse och pyromanen. 😃

Fäster ni dem med lera sedan på drejskivan?

Se skönhet i det icke perfekta.

laurelin
7/4/15, 10:49 AM
#4

Jag har sågat upp plattor i olika storlekar, så att det inte tar så mycket plats under torkningen. 

Jag fäster med lera om jag drejar större saker, annars lägger jag en urkramad wettextrasa på drejskivan, sedan den torra plattan. Lite vatten på ytan innan jag smäller dit lerklösen. Funkar skitbra och är extremt enkelt.

loislane
7/4/15, 5:10 PM
#5

Tack för fint tips laurelin.

Hur tjocka är era plattor?

Se skönhet i det icke perfekta.

Upp till toppen
Annons: