Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1791 ggr
AnnieH
2015-06-30 21:49

Engober

Jag håller på att experimentera med att måla mönster med engober på papper och sedan föra över det på kavlad lera som också är engoberad. Jag använder en brunbrännande stengodslera en vitbrännande och en Porslinslera som är väldigt vit. Ännu har jag inte hunnit bränna något och jag har inte kommit så långt i mitt experimenterande ännu, men nu har jag läst på här på forumet om stengodsengober och jag börjar tro att jag borde blanda engober på ett helt annat sätt än att bara slamma upp lera och färga med oxider. Att det kan bli problem om lerornas krympning är väldigt olika förstår jag, men vad mer för problem kan jag råka ut för när jag bara engoberar med slammad lera med oxid (eller utan oxid) och sedan tänker mig glasera med transparent blank glasyr ovanpå? Tacksam för lite råd!

Annons:
Ulla
2015-07-07 00:35
#1

Vad kul det låter med dina experiment. Jag har inte arbetat så mycket med engober så det enda problem jag har mött var en engobe som skalades av på föremålets kanter efter glasyrbränningen. Jag antog att det berodde på alltför olika leror men tog egentligen aldrig reda på orsaken. Det kanske finns någon annan här som har mera erfarenhet?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

MaudSkobyKrukmakeri
2015-07-07 21:21
#2

Du måste pröva dig fram om engoben passar med leran. Torrheten på lera och engoben spelar roll. Leran får inte vara för torr när du lägger på engoben, då det då kan spjälka av. De behöver torka tillsammans. Använder du dig av engobe som är i konsistensen som gräddfil och målar med pensel kan inte leran vara för hård. Jobbar du istället med engobe så lös att du doppar sakerna i den så blir det att du återfuktar godset till viss del och då gäller det att du inte har för blöt lera.

Maud Andersson
www.skobykrukmakeri.se

Upp till toppen
Annons: